Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) lapkričio 13 d. paskelbė kvietimą teikti paraiškas Europos Sąjungos paramai, skirtai modernizuoti E. sveikatos medicininių tyrimų ir analizės funkcionalumams. Paraiškų laukiama iki gruodžio 29 d. Bendra priemonės finansuojama suma sudaro 4,96 mln. Eur.
Siekiant geriau išnaudoti turimus diagnostinius tyrimų rezultatus, įgalinant šiuolaikinių skaitmeninių analizės, tyrimų, telemedicinos ir kitų sprendimų panaudojimą, o ateityje užtikrinti apsikeitimą medicininiais vaizdais tarp šalių, atsirado poreikis modernizuoti E. sveikatos funkcionalumus, susijusius su medicininiais vaizdais ir jų aprašymais.
E. sveikatos modernizavimas ne tik išplės jos medicininį panaudojimą bei duomenų analizę, tačiau ir leis racionaliau naudoti esamus informacinių technologijų pajėgumus. Šiuo metu beveik pilnai užpildyta nacionalinės medicininių vaizdų saugyklos talpa, kas turi poveikį jos greitaveikai.
Naujų funkcionalumų įvedimas ir esamos sistemos atnaujinimas padidins jos greitaveiką, užtikrinant savalaikį apsikeitimą medicininių vaizdų informacija ir greitesnę prieigą prie didelių duomenų kiekių. Taip pat bus užtikrintos geresnės galimybės duomenų pakartotiniam naudojimui.
Projektą įgyvendina Registrų centras, kartu su Sveikatos apsaugos ministerija, Santaros klinikomis ir kitomis viešosiomis gydymo įstaigomis. Planuojama, kad projektas bus įgyvendintas iki 2025 m. gruodžio 31 d.
Paramą ir projektus administruoja Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA). Kvietimas ir reikalavimai projektams yra skelbiami ČIA.
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) primena apie galimybę greitai ir patogiai pas gydytoją užregistruoti savo artimąjį ar kitą atstovaujamą asmenį, naudojantis išankstine pacientų registracijos (IPR) informacine sistema.
„Susiduriame su situacijomis, kai ne visi asmenys turi elektroninę bankininkystę ar e. parašą, ne visi turi gebėjimų naudotis e. paslaugomis. Todėl, siekdami didinti sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą kiekvienam gyventojui, manome, kad atvejais, kai kyla sunkumų naudotis internetinėmis platformomis, pacientams pagelbėti gali kiti artimi, patikimi pacientui asmenys“, – sakė SAM Sveikatos sistemos informacinių išteklių vystymo skyriaus patarėja Simona Gricienė.
Kaip E. sveikatos platformoje paskirti atstovavimą kitam asmeniui?
Pacientas, kuris nori būti atstovaujamas, gali suteikti atstovavimo teises bet kuriam artimam žmogui, kuriuo pasitiki, pavyzdžiui, sutuoktiniui, dukrai, sūnui, broliui, seseriai ar šeimos draugui. Tam reikalingi atstovavimo teises įgaunančio žmogaus asmens tapatybės duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas.
Vienas paprasčiausių būdų – pacientui paprašyti šeimos gydytojo, kad jis sukurtų atstovavimą kitam asmeniui. Tai taip pat gali padaryti ir pats pacientas, prisijungęs prie savo E. sistemos paskyros.
Dar viena galimybė – pateikti prašymą artimiausiame VĮ Registrų centro klientų aptarnavimo padalinyje arba internetu. Norintiems pateikti prašymą neišeinant iš namų, jį reikės pasirašyti elektroniniu parašu ir išsiųsti el. paštu e.sveikata@registrucentras.lt
Kokius veiksmus galės atlikti pacientui atstovaujantis asmuo?
Atstovavimo teises kitam asmeniui suteikiantis pacientas gali pasirinkti, kokius veiksmus bus leidžiama atlikti įgaliotam asmeniui. Pavyzdžiui, užregistruoti pacientą pas gydytoją, peržiūrėti duomenis, įsigyti receptus, matyti atstovaujamo asmens ligos istoriją. Taip pat galima nurodyti laikotarpį, kuriam suteikiama atstovavimo pacientui galimybė.
Svarbu, kad įgaliotas žmogus būtų bent vieną kartą praeityje prisijungęs prie E. sveikatos sistemos ir jo duomenys būtų aktyvuoti. Tai leis sklandžiai patvirtinti gautą įgaliojimą atstovavimui E. sveikatos platformoje.
Tais atvejais, kai asmuo neturi galimybės užregistruoti artimąjį internetu IPR informacinėje sistemoje, išlieka prieinami įprasti registracijos būdai – telefoninis skambutis į gydymo įstaigą ar gyva registracija sveikatos priežiūros įstaigoje.
Pacientams – patogumas ir greitis
Antakalnio poliklinikos komunikacijos koordinatorės Rūtos Vanagienės teigimu, poliklinika diegia daug skaitmeninių sprendimų, kurie palengvina gydymo įstaigos darbo organizavimą ir aktyviai naudojasi Išankstine pacientų registravimo sistema, kurioje pacientai greitai ir patogiai gali užsiregistruoti specialisto konsultacijai bet kurioje įstaigoje.
„Diegdami ir naudodami įvairius skaitmeninius sprendimus, stengiamės, kad vyresnio amžiaus žmonės neliktų užmiršti. Dėl šios priežasties džiaugiamės, kad artimuosius IPR sistemoje gali užregistruoti jų šeimos nariai. Taip ne tik taupomas laikas, lengviau valdomas skambučių poliklinikoje srautas, bet ir šeimos nariai labiau įsitraukia į artimojo sveikimo procesą“, – sakė R. Vanagienė.
Naudotis IPR informacine sistema gyventojai gali prisijungę prie savo paskyros E. sveikatos portale www.esveikata.lt ir paspaudę nuorodą „Išankstinė pacientų registracija“.
SAM primena, kad IPR platforma sujungia visas sveikatos priežiūros įstaigas, kurios deklaruoja laisvus vizitų pas gydytojus laikus ir įgalina tiek sveikatos priežiūros įstaigas užregistruoti pacientus vizitams, tiek patiems pacientams užsiregistruoti, neskambinant ir nelaukiant registratūrose.
Saugi, kokybiška ir pacientams patogi liepos viduryje startavusi nuotolinių vaistinių platforma sėkmingai auga – pirmąją rudens dieną prie sistemos prisijungė dar viena vaistinė. Dar trys ruošiasi prisijungti netrukus: viena iš jų jau atlieka testavimus, kitos dvi – vykdo savo sistemų programavimo darbus. Šiuo metu platformoje nuotoliniu būdu receptiniais vaistais bei kompensuojamosiomis medicinos pagalbos priemonėmis (MPP) prekiauja „Nemuno vaistinė“ („Camelia“), „Azeta vaistinė“ („Eurovaistinė“) ir naujai prisijungusi „Gintarinė vaistinė“.
Primename, kad nuotolinių vaistinių platforma leidžia gyventojams nuotoliniu būdu iš bet kurios platformoje prekiaujančios vaistinės įsigyti jiems paskirtų receptinių vaistų – patogi sistema leidžia palyginti jų kainas ir priemokų dydžius bei pasirinkti prekių pristatymo būdą.
„Akivaizdu, kad bendra internetinė vaistinių platforma pasiteisina, užtikrindama reikalingiausių vaistų prieinamumą pacientams ir skatindama skaidrią ir lygiavertę vaistinių konkurenciją. Dėl to, pirmiausia, laimi pirkėjai. Vos keletu klavišų paspaudimų kiekvienas žmogus gali palyginti skirtingų vaistų ir MPP tiekėjų pasiūlymus ir pasirinkti sau palankiausią kainą, pristatymo sąlygas ar siūlomas vaistų atsiėmimo vietas. Tai rimta paskata konkuruojančioms vaistinėms dėti visas pastangas ir užtikrinti maksimalią vaistų bei kompensuojamųjų MPP pasiūlą geriausiomis kainomis – o tai ir buvo vienas esminių šios platformos tikslų“, – sako sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas, pridėdamas, kad nuotolinių vaistinių platforma taip pat padeda išvengti apmaudžių situacijų, kai pacientai, negalėdami įsigyti vienų ar kitų receptinių vaistų, kartais blaškosi paieškose po kelias vaistines.
Plėtra džiaugiasi ir Lietuvos vaistinių asociacijos vadovė Kristina Nemaniūtė-Gagė.
„Lietuvos gyventojai nuo šiol turės galimybę užsisakyti vaistų nuotoliniu būdu jau iš trijų didžiausių Lietuvos vaistinių. Tikimės, kad ši paslauga taps vis populiaresnė ir suteiks daugiau galimybių bei patogumų pacientams. Svarbiausia, kad labiausiai pažeidžiamos gyventojų grupės, turinčios judėjimo negalią, ar sergančios ir negalinčios palikti namų, savo vaistinius preparatus turės galimybė greitai ir saugiai gauti namuose. Norėčiau dar atkreipti dėmesį, kad kaip ir fizinėje vaistinėje, taip ir nuotoliniu būdu, įsigyjant receptinius vaistus gyventojams bus teikiama farmacinė paslauga, t. y. farmacijos specialistas ryšio priemonėmis paaiškins kaip ir kada teisingai vartoti įsigyjamus vaistus“, – sako K. Nemaniūtė-Gagė.
Naujoji vaistų prekybos platforma yra ne tik patogi, bet ir saugi – vaistus galima įsigyti, tik patvirtinus savo tapatybę elektroniniu parašu ar internetinės bankininkystės prisijungimo priemonėmis. Ji palanki ir verslo konkurencijos skatinimui – visos vaistinės turi galimybę vienodomis sąlygomis konkuruoti ir būti matomos receptinių vaistų pardavimo nuotoliniu būdu rinkoje.
Mokomąjį vaizdo klipą, kaip internetu įsigyti receptinius vaistus ir MPP rasite čia.
Primename, kad vaistinės, kurios nori pradėti prekiauti receptiniais vaistais ir kompensuojamosiomis MPP , ir turi techninių klausimų dėl integracijos į e.sveikatos Nuotolinių vaistinių platformą, gali kreiptis į Registrų centrą – čia dirbantys specialistai suteiks visą reikiamą techninę informaciją dėl sistemų integracijos.
Beveik 500 odontologijos paslaugas teikiančių gydymo įstaigų rugpjūtį kreipėsi į Registrų centrą prašydamos sudaryti sutartis, kurios joms leis tvarkyti pacientų duomenis e. sveikatos sistemoje. Sveikatos apsaugos ministerija odontologijos klinikas, kurios nespėjo to padaryti iki rugsėjo 1 d., ragina tai padaryti artimiausiu metu, kitu atveju joms grės licencijos stabdymas.
Paskutinėmis rugpjūčio savaitėmis odontologų klinikos itin aktyviai kreipėsi į Registrų centrą dėl sutarčių sudarymo – tokių priskaičiuojama beveik 500. Licencijas teikti odontologijos paslaugas Lietuvoje iš viso turi daugiau nei 2 tūkst. gydymo įstaigų, iš jų apie 1600 jau turi sutartis arba kreipėsi į Registrų centrą dėl jų sudarymo.
Sveikatos apsaugos ministerija primena, kad rugsėjo 1 d. įsigaliojo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimas, įpareigojantis teikiant su sveikatinimo veikla susijusias paslaugas privalomai naudotis Valstybės elektronine sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacine sistema (ESPBI IS), paprastai vadinama e. sveikatos sistema.
Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba patikrinimų metu nustačiusi, kad tokia sutartis nesudaryta, prieš 30 dienų raštu asmens sveikatos priežiūros įstaigą apie tai informuos ir įspės dėl įstaigos licencijos sustabdymo 3 mėnesių laikotarpiui, jei sutartis per įspėjimo laikotarpį nebus sudaryta.
Registrų centras primena, kad sutarties sudarymo procedūra užtrunka iki penkių darbo dienų, todėl sutarties dar neturinčios gydymo įstaigos turėtų nedelsti ir kreiptis dėl jos sudarymo telefonu 8 5 236 4577 arba el. paštu versloklientai@registrucentras.lt.
E. sveikatos valdybos posėdyje vasario 9 d. aptarti šiuo metu atliekami informacinės sistemos atnaujinimo darbai ir tolesnio jos vystymo perspektyvos. Kai kuriuos sistemos atnaujinimus, kurie e. sveikatą padarys greitesnę, saugesnę ir patogesnę, planuojama užbaigti dar šiais metais. Taip pat šiemet pradės veikti sistemos monitoringo sistema, kuri padės greitai identifikuoti nesklandumus ir juos šalinti.
„E. sveikatos sistema yra didžiulio tinklo branduolys – ji yra sujungta su gydymo įstaigų, vaistinių ir įvairių institucijų informacinėmis sistemomis. Tarp jų vykstant duomenų mainams, kartais neišvengiame sutrikimų, kai susidaro duomenų „kamščiai“, duomenys neteisingai pateikiami ir pan. Tokiais atvejais turime iš karto matyti, kurioje sistemoje arba kurioje jos dalyje atsirado problema, kad kuo greičiau galėtume ją išspręsti. Todėl šiemet planuojame įdiegti monitoringo sistemą, kuri realiu laiku stebės e. sveikatos darbą ir jos sąveiką su kitais duomenų mainų dalyviais, ir nedelsiant informuos apie nesklandumus“, – sako e. sveikatos valdybos pirmininkas, sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas.
„Didžioji dalis sveikatos priežiūros įstaigų dirba savo vidinėse informacinėse sistemose ir duomenis į e. sveikatos sistemą teikia per integracines sąsajas. Neretai įvykus techninėms problemoms lokalioje sistemoje, kaltinama e. sveikata, nors ji tuo metu veikia be priekaištų. Viešai visiems prieinama informacija apie sutrikimus padės greičiau identifikuoti ir spręsti problemas. Medikams taip pat svarbu turėti aiškią ir prieinamą informaciją apie sistemų veikimą, kad jos nereikėtų ieškoti viešojoje erdvėje“, – teigia Registrų centro paslaugų valdymo direktorė Diana Vilytė.
Šių metų viduryje e. sveikatos tinklapyje planuojama pradėti skelbti, ar sklandžiai vyksta duomenų mainai su pagrindiniais mainų dalyviais – informacinėmis sistemomis, kurios teikia duomenis, susijusius su Draustumu privalomuoju sveikatos draudimu, Vaistinių preparatų kainynu, medicininių pagalbos priemonių kainynu, prisirašymo prie gydymo įstaigos ir kita informacija. Taip pat www.esveikata.lt bus atvaizduojama esama sistemos apkrova „šviesoforo“ principu.
Didėjant duomenų apimtims ir vartotojų skaičiui, taip pat auga e. sveikatos sistemos pajėgumai ir efektyvumas. Šiais metais planuojama užbaigti du didelius sistemos atnaujinimo projektus, kurie užtikrins dar greitesnį ir saugesnį duomenų perdavimą bei apdorojimą, suteiks vartotojams daugiau galimybių perduodant, kaupiant ir sisteminant informaciją.
Iki šių metų pabaigos e. sveikatos pagrindinis tvarkytojas VĮ Registrų centras ketina atnaujinti sistemos infrastruktūrą, kuri padidins informacinės sistemos greitaveiką ir pasiekiamumą. Kitų metų pradžioje planuojama įgyvendinti e. sveikatos sistemos plėtros projektą, kurio metu bus atnaujinama programinė įranga ir diegiami nauji arba tobulinami esami funkcionalumai.
Ilgesnėje perspektyvoje planuojamas dar didesnis e. sveikatos sistemos pertvarkymas – informacinės sistemos duomenų bazių dekomponavimas į atskirus komponentus (duomenų saugykla, pacientų, gydytojų ir farmacijos specialistų portalai, pacientų registracijos sistema ir kt.). Komponentai sąveikaus tarpusavyje, tačiau kiekvienas savarankiškai atliks savo funkcijas, todėl informacijos apdorojimas taps greitesnis, o pakeitimus viename komponente bus galima atlikti netrikdant kitų komponentų darbo.
E. sveikatos sistema yra bene didžiausia savo apimtimi sistema visoje šalyje, integracijomis sujungta ne tik su šalyje veikiančiomis gydymo įstaigomis ir vaistinėmis, bet ir su kitomis nacionalinėje sveikatos apsaugos sistemoje dalyvaujančiomis institucijomis bei įstaigomis. Šiuo metu e. sveikatos sistema aptarnauja per 4 tūkst. unikalių techninių integracijų, per valandą yra gaunama užklausų iš daugiau kaip 2 tūkst. unikalių IP adresų. Per mėnesį e. sveikatoje yra sugeneruojama daugiau kaip 10 mln. dokumentų. E. sveikatos duomenų bazės dydis siekia beveik 250 terabaitų.
Informacinės sistemos plėtros, modernizavimo, priežiūros ir valdymo klausimus sprendžia e. sveikatos valdyba, kurią sudaro Vyriausybės ir kitų institucijų, ligoninių, gydytojų, pacientų, vaistininkų ir informacinių ryšių technologijų asociacijų atstovai.
Elektroninių receptų duomenys pateikiami Elektroninėje sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinėje sistemoje (ESPBI IS) ir pasiekiami per Lietuvos atvirų duomenų portalą data.gov.lt. Šiuo metu atverti 2021 metų el. receptų duomenys, taip pat ruošiamasi atverti duomenų sankaupas ir už kitus laikotarpius.
„Vykdant pokyčius, sprendimus būtina priimti grindžiant duomenimis ir faktais. Elektroninių receptų duomenų atvėrimas – pirmiausia, suinteresuotų šalių darbo efektyvinimo priemonė. Šis žingsnis sudaro technologines galimybes vartotojams pateikiamuose duomenų rinkiniuose ieškoti juos dominančios informacijos ir, remiantis ja, atlikti reikiamus sprendimus. Tai atveria platesnes galimybes ne tik grįsti politinius sprendimus, tačiau sudaro palankesnes sąlygas vystyti mokslinius tyrimus, kurti inovacijas ir kt.“, – sako sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas.
Anot viceministro, maksimaliai atverti viešojo sektoriaus valdomi duomenys ir pagerintas jų prieinamumas kelia sveikatos sektoriaus valdomos informacijos kokybę bei užtikrina skaidrumą. Kitas ne mažiau svarbus aspektas ir siekis, atveriant duomenų panaudojimo galimybes, – didinti visuomenės pasitikėjimą, kad nuasmenintų sveikatos duomenų naudojimas yra saugus ir naudingas pacientams, mokslui, sveikatos priežiūros sistemai ir verslui.
„Duomenų, taip pat – sveikatos srities, pakartotinis naudojimas neabejotinai svarbus, tad džiugu, kad šiuo metu turimų sveikatos duomenų kiekis ir atvirų rinkinių skaičius vis auga“, – teigia A. Pečkauskas.
VĮ „Registrų centras“ strateginio vystymo direktorius Adrijus Jusas sako, kad „Registrų centre“ kaupiami milžiniški kiekiai duomenų ir informacijos, kuri yra naudinga visuomenei.
„Sukauptų duomenų poreikis ir potenciali nauda yra neginčijami, tad duomenų atvėrimas visuomenei yra vienas iš įmonės strateginių veiklos prioritetų. Šįkart visuomenei atveriame bene didžiausios šalyje informacinės sistemos E.sveikata turimus duomenis apie išrašytus e. receptus. Neabejojame, kad atverti duomenys taps reikšmingu pagalbininku, analizuojant visuomenės sveikatos situaciją ir priimant duomenimis grįstus sprendimus“, – teigia „Registrų centro“ atstovas.
Svarbu paminėti, kad nuo 2020 m. veikiančiame data.gov.lt portale jau yra patalpinta daugiau kaip 680 aukštos kokybės duomenų rinkinių. Tai leidžia vieno langelio principu verslui ir visuomenei patogiai gauti ir naudoti viešojo sektoriaus tvarkomus duomenis.
Šiuo metu Informacinės visuomenės plėtros komitetas įgyvendina projekto „Atvirų duomenų platformos, įgalinančios efektyvų viešojo sektoriaus informacijos pakartotinį panaudojimą verslui, ir jos valdymo įrankių sukūrimas“ II etapą. Tarp projekto dalyvių yra septynios SAM pavaldžios įstaigos, ruošiamasi iki 2023 m. kovo 31 d. atverti apie 60 šių institucijų tvarkomų duomenų rinkinių Lietuvos atvirų duomenų portale.
Saugi, kokybiška ir pacientams patogi liepos viduryje startavusi nuotolinių vaistinių platforma sėkmingai auga – pirmąją rudens dieną prie sistemos prisijungė dar viena vaistinė. Dar trys ruošiasi prisijungti netrukus: viena iš jų jau atlieka testavimus, kitos dvi – vykdo savo sistemų programavimo darbus. Šiuo metu platformoje nuotoliniu būdu receptiniais vaistais bei kompensuojamosiomis medicinos pagalbos priemonėmis (MPP) prekiauja „Nemuno vaistinė“ („Camelia“), „Azeta vaistinė“ („Eurovaistinė“) ir naujai prisijungusi „Gintarinė vaistinė“.
Primename, kad nuotolinių vaistinių platforma leidžia gyventojams nuotoliniu būdu iš bet kurios platformoje prekiaujančios vaistinės įsigyti jiems paskirtų receptinių vaistų – patogi sistema leidžia palyginti jų kainas ir priemokų dydžius bei pasirinkti prekių pristatymo būdą.
„Akivaizdu, kad bendra internetinė vaistinių platforma pasiteisina, užtikrindama reikalingiausių vaistų prieinamumą pacientams ir skatindama skaidrią ir lygiavertę vaistinių konkurenciją. Dėl to, pirmiausia, laimi pirkėjai. Vos keletu klavišų paspaudimų kiekvienas žmogus gali palyginti skirtingų vaistų ir MPP tiekėjų pasiūlymus ir pasirinkti sau palankiausią kainą, pristatymo sąlygas ar siūlomas vaistų atsiėmimo vietas. Tai rimta paskata konkuruojančioms vaistinėms dėti visas pastangas ir užtikrinti maksimalią vaistų bei kompensuojamųjų MPP pasiūlą geriausiomis kainomis – o tai ir buvo vienas esminių šios platformos tikslų“, – sako sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas, pridėdamas, kad nuotolinių vaistinių platforma taip pat padeda išvengti apmaudžių situacijų, kai pacientai, negalėdami įsigyti vienų ar kitų receptinių vaistų, kartais blaškosi paieškose po kelias vaistines.
Plėtra džiaugiasi ir Lietuvos vaistinių asociacijos vadovė Kristina Nemaniūtė-Gagė.
„Lietuvos gyventojai nuo šiol turės galimybę užsisakyti vaistų nuotoliniu būdu jau iš trijų didžiausių Lietuvos vaistinių. Tikimės, kad ši paslauga taps vis populiaresnė ir suteiks daugiau galimybių bei patogumų pacientams. Svarbiausia, kad labiausiai pažeidžiamos gyventojų grupės, turinčios judėjimo negalią, ar sergančios ir negalinčios palikti namų, savo vaistinius preparatus turės galimybė greitai ir saugiai gauti namuose. Norėčiau dar atkreipti dėmesį, kad kaip ir fizinėje vaistinėje, taip ir nuotoliniu būdu, įsigyjant receptinius vaistus gyventojams bus teikiama farmacinė paslauga, t. y. farmacijos specialistas ryšio priemonėmis paaiškins kaip ir kada teisingai vartoti įsigyjamus vaistus“, – sako K. Nemaniūtė-Gagė.
Naujoji vaistų prekybos platforma yra ne tik patogi, bet ir saugi – vaistus galima įsigyti, tik patvirtinus savo tapatybę elektroniniu parašu ar internetinės bankininkystės prisijungimo priemonėmis. Ji palanki ir verslo konkurencijos skatinimui – visos vaistinės turi galimybę vienodomis sąlygomis konkuruoti ir būti matomos receptinių vaistų pardavimo nuotoliniu būdu rinkoje.
Mokomąjį vaizdo klipą, kaip internetu įsigyti receptinius vaistus ir MPP rasite čia.
Primename, kad vaistinės, kurios nori pradėti prekiauti receptiniais vaistais ir kompensuojamosiomis MPP , ir turi techninių klausimų dėl integracijos į e.sveikatos Nuotolinių vaistinių platformą, gali kreiptis į Registrų centrą – čia dirbantys specialistai suteiks visą reikiamą techninę informaciją dėl sistemų integracijos.
Beveik 500 odontologijos paslaugas teikiančių gydymo įstaigų rugpjūtį kreipėsi į Registrų centrą prašydamos sudaryti sutartis, kurios joms leis tvarkyti pacientų duomenis e. sveikatos sistemoje. Sveikatos apsaugos ministerija odontologijos klinikas, kurios nespėjo to padaryti iki rugsėjo 1 d., ragina tai padaryti artimiausiu metu, kitu atveju joms grės licencijos stabdymas.
Paskutinėmis rugpjūčio savaitėmis odontologų klinikos itin aktyviai kreipėsi į Registrų centrą dėl sutarčių sudarymo – tokių priskaičiuojama beveik 500. Licencijas teikti odontologijos paslaugas Lietuvoje iš viso turi daugiau nei 2 tūkst. gydymo įstaigų, iš jų apie 1600 jau turi sutartis arba kreipėsi į Registrų centrą dėl jų sudarymo.
Sveikatos apsaugos ministerija primena, kad rugsėjo 1 d. įsigaliojo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimas, įpareigojantis teikiant su sveikatinimo veikla susijusias paslaugas privalomai naudotis Valstybės elektronine sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacine sistema (ESPBI IS), paprastai vadinama e. sveikatos sistema.
Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba patikrinimų metu nustačiusi, kad tokia sutartis nesudaryta, prieš 30 dienų raštu asmens sveikatos priežiūros įstaigą apie tai informuos ir įspės dėl įstaigos licencijos sustabdymo 3 mėnesių laikotarpiui, jei sutartis per įspėjimo laikotarpį nebus sudaryta.
Registrų centras primena, kad sutarties sudarymo procedūra užtrunka iki penkių darbo dienų, todėl sutarties dar neturinčios gydymo įstaigos turėtų nedelsti ir kreiptis dėl jos sudarymo telefonu 8 5 236 4577 arba el. paštu versloklientai@registrucentras.lt.
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) primena, kad gydymo įstaigos, dar nepasirašiusios sutarties su Registrų centru dėl pacientų sveikatos informacijos tvarkymo e. sveikatos sistemoje, turėtų tai padaryti iki šių metų rugsėjo 1 dienos.
Tądien įsigalioja pernai gruodį Seimo priimtas Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimas, įpareigojantis teikiant su sveikatinimo veikla susijusias paslaugas privalomai naudotis Valstybės elektronine sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacine sistema (ESPBI IS), paprastai vadinama e. sveikatos sistema. Gydymo įstaigoms, kurios ir toliau nesinaudos e. sveikatos sistema pacientų sveikatos duomenims tvarkyti, gali būti ribojamos arba stabdomos licencijos.
Primename, kad siekdama užtikrinti gyventojams kokybiškas ir šiuolaikiškas sveikatos priežiūros paslaugas, SAM jau nuo 2018 m. kovo 1 d. įpareigojo gydymo įstaigas pacientų sveikatos duomenis tvarkyti e. sveikatos sistemoje. Dauguma jų tai daryti pradėjo laiku, dalis prisijungė palaipsniui, tačiau dalis įstaigų, ypač teikiančių odontologijos paslaugas, iki šiol nesinaudoja e. sveikatos sistema.
Atkreipiame dėmesį, kad vieningos e.sistemos naudojimas yra reikšmingas faktorius, užtikrinantis kokybiškas, šiuolaikines sveikatos priežiūros paslaugas pacientams: vienoje vietoje saugoma ir elektroniniu būdu pasiekiama svarbiausia paciento sveikatos informacija (diagnozės, vartojami vaistai, atlikti tyrimai, tam tikros pažymos ir pan.) palengvina sveikatos priežiūros specialistų darbą, padeda priimti greitesnius sprendimus dėl gydymo, sudaro galimybę pacientams sekti savo sveikatos būklę.
Norėdamos teikti ir gauti duomenis iš e. sveikatos sistemos bei naudotis Išankstinės pacientų registracijos informacine sistema (IPR IS), gydymo įstaigos turi pasirašyti sutartį su ESPBI IS ir IPR IS pagrindiniu tvarkytoju – Registrų centru. Įstaigoms, kurios dar nesinaudoja e. sveikatos sistema ir IPR IS, rekomenduojame nedelsti ir kreiptis į Registrų centrą tel. 8 5 236 4577 arba el. paštu versloklientai@registrucentras.lt.
„Šiai dienai atsakingai rengėmės, aktyviai ir sėkmingai bendradarbiavome su Registrų centru, ieškojome tinkamiausio techninio sprendimo. Pasirinktas modelis – viena sistema visoms vaistinėms – maksimaliai užtikrins saugią, kokybišką, pacientams patogią ir vaistinių konkurenciją skatinančią nuotolinę prekybą receptiniais vaistais ir medicinos pagalbos priemonėmis. Šiandien galime patvirtinti, kad sistema jau veikia. Kviečiame gyventojus ja naudotis“, – sako sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas.
E.sveikatos sistemos tvarkytojo Registrų centro Paslaugų valdymo direktorė Diana Vilytė sako, kad nuotolinių vaistinių projektas yra puikus valstybės institucijų ir privataus verslo partnerystės pavyzdys.
„Tik visapusiškai įsitraukus visiems dalyviams, pavyko sukurti ir visuomenei pasiūlyti bene pažangiausią visoje Europos Sąjungoje skaitmeninį sprendimą, leidžiantį įsigyti receptinius vaistus neišeinant iš namų. E. sveikatos sistemoje veikianti platforma pacientams pagal jų turimus e. receptus vienoje vietoje pateiks visus galimus vaistinių pasiūlymus, o žmogui tereikės pasirinkti jam labiausiai priimtiną variantą. Tikime, kad, eidami toliau šiuo pažangos keliu, ateityje sukursime dar ne vieną sprendimą, palengvinsiantį visų mūsų gyvenimą“, – teigia D. Vilytė.
Naujoji vaistų prekybos platforma bus ne tik patogi, bet ir saugi – vaistus bus galima įsigyti, tik patvirtinus savo tapatybę elektroniniu parašu ar internetinės bankininkystės prisijungimo priemonėmis. Ji palanki ir verslo konkurencijos skatinimui – visos vaistinės turės galimybę vienodomis sąlygomis konkuruoti ir būti matomos receptinių vaistų pardavimo nuotoliniu būdu rinkoje.
Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė džiaugiasi, kad, nepaisant pandemijos iššūkių ir kitų sunkumų, bendromis vaistinių bei valstybės institucijų pastangomis pavyko nueiti ilgą kelią, išplečiant reikalingiausių vaistų prieinamumo galimybes pacientams. Pasak jos, iš Lietuvos vaistinių asociacijos narių nuotolinė prekyba receptiniais vaistais jau vykdoma „Eurovaistinėje internete“, o artimiausiomis savaitėmis ji bus pasiūlyta ir „Gintarinės vaistinės“, „Norfos vaistinės“ bei „Benu vaistinė“ klientams.
„Tikimės, kad ir kitos Lietuvos vaistinės prisijungs prie šios sistemos. Tokiu būdu elektroninių paslaugų vartotojai galės pasirinkti priimtiniausius receptinių vaistų pasiūlymus – tai užtikrina itin platus vaistinių pasirinkimas Lietuvoje. Elektroninės prekybos nereceptiniais vaistais apimtys kasmet auga, tad naujoji paslauga taip pat palengvins kelią pacientams apsirūpinti būtinais gydytojo paskirtais vaistais, net neišeinant iš namų. Tai itin svarbu asmenims, kurie dėl judėjimo negalios ar laikinų sveikatos sutrikimų negali patys nuvykti iki vaistinės, – pabrėžia K. Nemaniūtė-Gagė.
„Eurovaistinę internete“ valdančios įmonės UAB „Azeta“ vadovas Andrius Jurgelevičius sako, kad įmonė jau turi patirties, prekiaudama receptiniais vaistais internetu Estijoje, ir paslaugą mūsų šalyje dar tobulins, atsižvelgdama į gyventojų poreikius ir lūkesčius.
„Pastarųjų metų pasaulio įvykių kontekste, galimybė pasiekti reikiamą specialistą nuotoliniu būdu ir įsigyti receptinių vaistų ir kitų prekių nuotoliniu būdu pirmiausia tapo būtinybe, o dabar – patogia kasdienybe. Vaistų prekybos internetu augimą stebime jau kelerius metus, o su šia naujove – receptinių vaistų prekyba – tampame pilnaverte vaistine internete, kurioje platus asortimentas, gyvos kvalifikuotų vaistininkų konsultacijomis ir greitas vaistų pristatymas į namus. Planuojame, kad Vilniuje ir Kaune vaistai klientus pasieks dar tą pačią dieną. Be to, remdamiesi kitų šalių patirtimi, dar turime planų e. prekybą tobulinti, kad ji būtų kuo patogesnė ir intuityvesnė mūsų klientams“, – pasakoja A. Jurgelevičius.
Anot Nacionalinės vaistų prekybos asociacijos vadovės Jūratės Kulberkienės, jų asociacijos narė „Camelia“ vaistinių tinklo komanda keletą mėnesių aktyviai dirbo prie šio projekto, glaudžiai bendradarbiavo su Registrų centru.
„Turėta nemažai iššūkių, darbai pareikalavo didelių išteklių, tačiau tikimės, kad pacientams ši platforma, siekiant įsigyti receptinius vaistus, bus patogi ir naudinga: iš „Camelia“ vaistinės pacientams vešiantys kurjeriai juos pasieks atokiausiose Lietuvos vietovėse. Dėl visų vaistų, kurie bus įsigyjami internetu, vaistininkai nuotoliniu būdu suteiks farmacinę paslaugą, tik tada bus pradėtas vykdyti užsakymas. Farmacinė paslauga tokiems šio vaistinių tinklo pacientams bus suteikiama prioritetine tvarka ir kuo skubiau“, – teigia J. Kulberkienė.
Nuotolinių vaistinių sistemą sukūrusios ir techninį sprendimą įgyvendinusios bendrovės „CGI Lithuania“ vadovas Karolis Baltrušaitis atkriepia dėmesį, kad Europos Sąjungoje, neskaitant Lietuvos, yra tik 4 valstybės, kurios turi e. receptų sistemą, dar mažiau tokių, kuriose per e. sveikatos platformą būtų galima nuotoliu įsigyti receptinius vaistus.
„Lietuvos sistema yra unikali – ji vienintelė vienoje vietoje parodo visų prisijungusių vaistinių visus vaistus ne pagal pavadinimą, o pagal gydytojo išrašytą veikliąją medžiagą. Kuriant nuotolinių vaistinių projektą, didelis dėmesys skirtas paciento asmens duomenų apsaugai: keliais lygiais užšifruoti vartotojo duomenys vaistinei keliauja saugiais kanalais, techniškai išorinės sistemos negali jų pasiekti“, – tvirtina K. Baltrušaitis.
Receptinius vaistus ir MPP nuotolinių vaistinių platformoje galima įsigyti jau nuo šiandien, liepos 12 dienos.
Mokomąjį vaizdo klipą, kaip internetu įsigyti receptinius vaistus ir MPP rasite ČIA.
Instrukciją kaip sukurti atstovavimą E. sveikatos sistemoje rasite ČIA
2022 m. vasario 1 d. visoje Europos Sąjungoje (ES) įsigalios atnaujinta ES Skaitmeninių COVID pažymėjimų išdavimo tvarka. Pagal pilną vakcinacijos schemą pasiskiepijusiems gyventojams šis dokumentas bus išduodamas 270-čiai dienų, o pasiskiepijusiems sustiprinančiąja doze – neribotam laikui. Svarbu atkreipti dėmesį, kad ES Skaitmeninio COVID pažymėjimo galiojimo laikas gali skirtis priklausomai nuo konkrečios šalies taisyklių. Kontaktinėms veikloms Lietuvoje po pilnos vakcinacijos ES Skaitmeninis COVID pažymėjimas galios 210 dienų, o pasiskiepijus sustiprinančiąja doze – neribotą laiką.
Anksčiau nei prieš 270 dienų pilnai paskiepytų žmonių ES Skaitmeniniai COVID pažymėjimai vasario 1 d. nustos galioti, o pratęsti dokumento galiojimą galima pasiskiepijus sustiprinančiąja vakcinos doze.
Sustiprinančiąja trečiąja doze jau paskiepytiems asmenims nieko daryti nereikės – jų turimi ES Skaitmeniniai COVID pažymėjimai ir toliau galios neribotą laiką.
Atsisiųsti atnaujintą ES Skaitmeninį COVID pažymėjimą reikės tiems gyventojams, kurie buvo paskiepyti tik viena vakcinos doze (jeigu skiepijosi „Janssen“ vakcina arba kitos vakcinos viena doze po persirgimo) ir kuriems sustiprinančioji dozė buvo antroji. Jų turimi pažymėjimai su dozių žymėjimu 2/2 bus sugeneruoti iš naujo pakeičiant žymėjimą į 2/1.
Atnaujinti pažymėjimai e. sveikatos sistemoje bus sugeneruoti vasario 1 d., juos atsisiųsti galima bet kuriuo metu prisijungus prie savo paskyros sveikatos portale www.esveikata.lt.
Primename, kad ES Skaitmeniniai COVID pažymėjimai išduodami asmenims, kurie pasiskiepijo nuo COVID-19 ligos, persirgo šia liga, atliko PGR tyrimą arba greitąjį antigeno testą. Keliaujant į ES šalis ir kitas ES Skaitmeninį COVID pažymėjimą pripažįstančias valstybes (jų sąrašas skelbiamas ČIA), šis dokumentas leidžia lengvai perduoti informaciją kitos šalies institucijoms ar kontaktinių paslaugų teikėjams. Svarbu atkreipti dėmesį, kad pažymėjime esanti informacija turi atitikti šalies, į kurią keliaujama, nustatytas taisykles. Informaciją apie jas galima rasti tinklalapyje https://reopen.europa.eu/ arba šalies, į kurią vykstama, atstovybės interneto svetainėje.
ES Skaitmeninis COVID pažymėjimas gali būti naudojamas ir Lietuvoje, tokiu atveju jam galioja Galimybių paso kriterijai. Po pilnos vakcinacijos negavusiems sustiprinančiosios vakcinos dozės abu šie dokumentai galioja 210 dienų.
Daugiau informacijos apie ES Skaitmeninį COVID pažymėjimą galite rasti ČIA.
Viešojoje erdvėje kilus diskusijoms ir neaiškumams dėl COVID-19 serologinių tyrimų ir Galimybių paso, Sveikatos apsaugos ministerija atsako į aktualius klausimus.
Trečiadienį Vyriausybė priėmė nutarimą, kad nuo 2022 m. sausio 10 d. serologinis tyrimas po vakcinacijos nebebus sąlyga gauti Galimybių pasą. Vyriausybė yra numačiusi pereinamąjį laikotarpį, tad iki 2022 m. sausio 10 d. kiekybinius ar pusiau kiekybinius serologinius tyrimus po skiepų atlikusieji Galimybių pasą galės turėti 60 d. Serologiniai tyrimai persirgusiems asmenims Galimybių pasui gauti galios ir toliau.
Sprendimai priimti atsižvelgiant į tai, kad Europoje ir Lietuvoje plinta Omikron atmaina (vakar dienos duomenimis, Lietuvoje registruoti 59 atvejai). Ši atmaina yra labiausiai besiskirianti nuo kitų iki šiol aptiktų, galimai susijusi su vakcinų veiksmingumo sumažėjimu, ypač praėjus ilgesniam laiko tarpui po vakcinacijos.
Pagal pilną vakcinacijos schemą (dvejomis „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „Vaxevria“ vakcinos dozėmis arba viena „Janssen“ vakcina, arba pagal mišrią schemą) pasiskiepiję asmenys gali atlikti vieną nemokamą kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą ir naudotis Galimybių pasu 210 d. po vakcinacijos pagal pilną schemą. Šiems asmenims atliekamas vienas nemokamas kiekybinis ar pusiau kiekybinis serologinis antikūnų tyrimas praėjus ne mažiau kaip 90 d. po vakcinacijos.
Iki 2022 m. sausio 10 d. atlikus kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą, pagal pilną vakcinacijos schemą pasiskiepijęs asmuo gali prasitęsti Galimybių paso galiojimo laiką 60 d. T. y., iki sausio 9 d. (imtinai) atlikus kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą ir gavus teigiamą jo rezultatą, Galimybių pasas prasitęs 60 d. nuo tyrimo atlikimo dienos.
COVID-19 liga persirgusiems (diagnozė buvo patvirtinta teigiamu PGR tyrimo rezultatu) ir viena „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „Vaxzevria“ vakcinos doze pasiskiepijusiems asmenims Galimybių pasas galioja 210 dienų. Jei persirgęs asmuo pasiskiepijo pagal pilną schemą (dvejomis „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „Vaxevria“ vakcinos dozėmis arba viena „Janssen“ vakcina), Galimybių pasas galios neribotą laiką.
Persirgusiems ir viena vakcinos doze pasiskiepijusiems asmenims vienas nemokamas kiekybinis ar pusiau kiekybinis serologinis antikūnų tyrimas atliekamas ne anksčiau kaip po 90 d. nuo vakcinos suleidimo.
Galimybių paso galiojimo laiką su teigiamu antikūnų tyrimo rezultatu persirgę ir viena vakcinos doze pasiskiepiję asmenys gali prasitęsti iki 2022 m. sausio 10 d. Vėliau dokumento galiojimas nebus pratęsiamas.
Persirgusiems COVID-19 liga (kai liga buvo patvirtinta teigiamu PGR tyrimo rezultatu) ir paskiepytiems pagal pilną schemą asmenims Galimybių pasas ar jam alternatyvūs dokumentai galioja neribotą laiką. Nemokamas antikūnų tyrimas šiems asmenims neatliekamas.
Įprastai sprendžiant dėl vakcinacijos nėra vertinami antikūnų tyrimų rezultatai, todėl visiems gyventojams rekomenduojama pasiskiepyti sustiprinančiąja vakcinos doze. Plačiau apie vakcinaciją sustiprinančiąja doze skaitykite ČIA.
Kai asmuo prieš mažiau nei 60 dienų yra gavęs teigiamą (kai nustatomi anti-S, anti-S1 arba anti-RBD IgG antikūnai prieš SARS-CoV-2) kiekybinio ar pusiau kiekybinio serologinio imunologinio tyrimo atsakymą, išskyrus atvejus, kai serologinis tyrimas atliekamas po skiepijimo COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) vakcina, jis gali gauti Galimybių pasą. Atkreipiame dėmesį, kad mobiliuose punktuose atliekami greitieji serologiniai testai Galimybių pasui nėra tinkami. Jei asmuo neskiepytas, tokiu atveju gali atlikti kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą ir gavus teigiamą rezultatą, naudotis Galimybių pasu 60 d. Nemokami kiekybiniai ar pusiau kiekybiniai serologiniai tyrimai atliekami asmenims, kurie yra vakcinuojami sustiprinančiąja vakcinos doze, siekiant padėti apsispręsti dėl revakcinacijos nelaukiant 210 dienų termino, todėl asmenims, kurie nėra vakcinuoti, nemokamas tyrimas neatliekamas. COVID-19 ligos simptomų turintys asmenys gali nemokamai išsitirti mobiliuosiuose punktuose, registracija vykdoma per Karštąja liniją telefonu 1808 arba pildant elektroninę registracijos formą adresu www.1808.lt.
Tačiau asmeniui rekomenduojama pasiskiepyti, nes skiepai yra veiksmingiausia COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) prevencijos priemonė.
Sprendimai priimti atsižvelgiant į tai, kad Europoje ir Lietuvoje plinta Omikron atmaina (vakar dienos duomenimis, Lietuvoje registruoti 59 atvejai). Ši atmaina yra labiausiai besiskirianti nuo kitų iki šiol aptiktų, galimai susijusi su vakcinų veiksmingumo sumažėjimu, ypač praėjus ilgesniam laiko tarpui po vakcinacijos.
Tik trijų dozių vakcinavimo efektyvumą patvirtina moksliniai tyrimai ir stebėsena. Lietuvos ekspertų atliktas tyrimas parodė, jog po keturių mėnesių skiepų efektyvumas ypač sumažėja. Skiepytis sustiprinančiąja doze galima praėjus 3 mėnesiams po pasiskiepijimo pagal pilną skiepijimo schemą. Būtent skiepijimą sustiprinančiąja doze akcentuoja ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centras, tad svarbiausia gyventojams yra pasiskiepyti ir tokiu būdu apsaugoti save ir aplinkinius, o ne atlikti serologinius antikūnų tyrimus po pilnos vakcinacijos schemos. Taip pat svarbu paminėti, kad įprastai sprendžiant dėl vakcinacijos nėra vertinami antikūnų tyrimų rezultatai, todėl visiems gyventojams rekomenduojama pasiskiepyti sustiprinančiąja vakcinos doze.