Naujienos


Kviečiame dalyvauti socialinės globos įstaigų darbuotojams skirtuose ESPBĮ IS mokymuose tema „E.sveikatos portalo naudojimosi mokymai - Socialinės globos įstaigų darbuotojams“, kuriuose aptarsime: 
- Kaip teisingai pildyti ESPBĮ IS dokumentus.
- Atsakysime į jūsų pateiktus klausimus, kuriuos pateikėte užpildydami anketą po ankstesnių mokymų.
 
Mokymus ves Sveikatos apsaugos ministerijos ir VĮ Registrų centro atstovai. 
Mokymai vyks 2023 m. gegužės 15 d. nuo 10:00 val. iki 11:30 val. per TEAMS platformą.
Norėdami dalyvauti mokymuose, prašome parašykite laišką  el. paštu e.sveikata@registrucentras.lt. Nuotolinio renginio nuoroda užsiregistravusiems dalyviams bus atsiųsta prieš renginį.

E. sveikatos valdybos posėdyje vasario 9 d. aptarti šiuo metu atliekami informacinės sistemos atnaujinimo darbai ir tolesnio jos vystymo perspektyvos. Kai kuriuos sistemos atnaujinimus, kurie e. sveikatą padarys greitesnę, saugesnę ir patogesnę, planuojama užbaigti dar šiais metais. Taip pat šiemet pradės veikti sistemos monitoringo sistema, kuri padės greitai identifikuoti nesklandumus ir juos šalinti.

„E. sveikatos sistema yra didžiulio tinklo branduolys – ji yra sujungta su gydymo įstaigų, vaistinių ir įvairių institucijų informacinėmis sistemomis. Tarp jų vykstant duomenų mainams, kartais neišvengiame sutrikimų, kai susidaro duomenų „kamščiai“, duomenys neteisingai pateikiami ir pan. Tokiais atvejais turime iš karto matyti, kurioje sistemoje arba kurioje jos dalyje atsirado problema, kad kuo greičiau galėtume ją išspręsti. Todėl šiemet planuojame įdiegti monitoringo sistemą, kuri realiu laiku stebės e. sveikatos darbą ir jos sąveiką su kitais duomenų mainų dalyviais, ir nedelsiant informuos apie nesklandumus“, – sako e. sveikatos valdybos pirmininkas, sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas.

„Didžioji dalis sveikatos priežiūros įstaigų dirba savo vidinėse informacinėse sistemose ir duomenis į e. sveikatos sistemą teikia per integracines sąsajas. Neretai įvykus techninėms problemoms lokalioje sistemoje, kaltinama e. sveikata, nors ji tuo metu veikia be priekaištų. Viešai visiems prieinama informacija apie sutrikimus padės greičiau identifikuoti ir spręsti problemas. Medikams taip pat svarbu turėti aiškią ir prieinamą informaciją apie sistemų veikimą, kad jos nereikėtų ieškoti viešojoje erdvėje“, – teigia Registrų centro paslaugų valdymo direktorė Diana Vilytė.

Šių metų viduryje e. sveikatos tinklapyje planuojama pradėti skelbti, ar sklandžiai vyksta duomenų mainai su pagrindiniais mainų dalyviais – informacinėmis sistemomis, kurios teikia duomenis, susijusius su Draustumu privalomuoju sveikatos draudimu, Vaistinių preparatų kainynu, medicininių pagalbos priemonių kainynu, prisirašymo prie gydymo įstaigos ir kita informacija. Taip pat www.esveikata.lt bus atvaizduojama esama sistemos apkrova „šviesoforo“ principu. 

Didėjant duomenų apimtims ir vartotojų skaičiui, taip pat auga e. sveikatos sistemos pajėgumai ir efektyvumas. Šiais metais planuojama užbaigti du didelius sistemos atnaujinimo projektus, kurie užtikrins dar greitesnį ir saugesnį duomenų perdavimą bei apdorojimą, suteiks vartotojams daugiau galimybių perduodant, kaupiant ir sisteminant informaciją.

Iki šių metų pabaigos e. sveikatos pagrindinis tvarkytojas VĮ Registrų centras ketina atnaujinti sistemos infrastruktūrą, kuri padidins informacinės sistemos greitaveiką ir pasiekiamumą. Kitų metų pradžioje planuojama įgyvendinti e. sveikatos sistemos plėtros projektą, kurio metu bus atnaujinama programinė įranga ir diegiami nauji arba tobulinami esami funkcionalumai.

Ilgesnėje perspektyvoje planuojamas dar didesnis e. sveikatos sistemos pertvarkymas – informacinės sistemos duomenų bazių dekomponavimas į atskirus komponentus (duomenų saugykla, pacientų, gydytojų ir farmacijos specialistų portalai, pacientų registracijos sistema ir kt.). Komponentai sąveikaus tarpusavyje, tačiau kiekvienas savarankiškai atliks savo funkcijas, todėl informacijos apdorojimas taps greitesnis, o pakeitimus viename komponente bus galima atlikti netrikdant kitų komponentų darbo.

E. sveikatos sistema yra bene didžiausia savo apimtimi sistema visoje šalyje, integracijomis sujungta ne tik su šalyje veikiančiomis gydymo įstaigomis ir vaistinėmis, bet ir su kitomis nacionalinėje sveikatos apsaugos sistemoje dalyvaujančiomis institucijomis bei įstaigomis. Šiuo metu e. sveikatos sistema aptarnauja per 4 tūkst. unikalių techninių integracijų, per valandą yra gaunama užklausų iš daugiau kaip 2 tūkst. unikalių IP adresų. Per mėnesį e. sveikatoje yra sugeneruojama daugiau kaip 10 mln. dokumentų. E. sveikatos duomenų bazės dydis siekia beveik 250 terabaitų.

Informacinės sistemos plėtros, modernizavimo, priežiūros ir valdymo klausimus sprendžia e. sveikatos valdyba, kurią sudaro Vyriausybės ir kitų institucijų, ligoninių, gydytojų, pacientų, vaistininkų ir informacinių ryšių technologijų asociacijų atstovai.

Siekiant užtikrinti pacientų duomenų saugumą, nuo vasario 1 d. e. sveikatos sistemoje atsisakoma senesnių duomenų šifravimo protokolų TLS 1.0 ir TLS 1.1 ir pereinama prie pažangesnių – TLS 1.2 ir TLS 1.3. Gydymo įstaigos ir vaistinės, kurios prie e. sveikatos jungiasi per integracines sistemas, turėtų taip pat atnaujinti protokolus savo sistemose, kad galėtų toliau naudotis nacionaline informacine sistema.
 
Siekiant kuo sklandesnio e. sveikatos sistemos funkcionavimo, ji yra nuolat atnaujinama, diegiami pažangiausi sprendimai. Perėjimas prie saugesnių šifravimo protokolų padės dar geriau užtikrinti saugų duomenų apsikeitimą, dar labiau apsaugos nuo galimų įsilaužimų ir duomenų nutekinimo.
 
Visos e. sveikatos sistema besinaudojančios įstaigos iki vasario 1 d. privalo pritaikyti savo informacines sistemas naujoms šifravimo protokolų versijoms. To nepadarius iki nurodytos datos, įstaigos negalės atlikti duomenų mainų su e. sveikatos ir Išankstinės pacientų registracijos (IPR) informacinėmis sistemomis.
 
Apie numatomą pokytį įstaigas ne kartą informavo tiek e. sveikatos sistemos pagrindinis tvarkytojas Registrų centras, tiek sistemos valdytoja Sveikatos apsaugos ministerija. Be to, buvo organizuoti nuotoliniai susitikimai su įstaigų atstovais ir jų metu buvo pristatyti numatomi pokyčiai, pateikta informacija apie tai, ką atsakingi įstaigų specialistai turėtų padaryti, norint, kad įstaigos ir jų naudojamos informacinės sistemos toliau galėtų sklandžiai keistis duomenimis su e. sveikatos sistema.
 
Sveikatinimo įstaigų ir vaistinių naudojamos informacinės sistemos turėtų būti pritaikytos saugioms TLS versijoms – tai padaryti nėra sudėtinga, šis veiksmas nereikalauja papildomų investicijų, pakanka atlikti nedidelius pakeitimus naudojamose sistemose, kad būtų atsisakyta TLS 1.0 ir TLS 1.1 šifravimo protokolų.
 
Turint klausimų galima kreiptis į e. sveikatos konsultantus telefonu +370 5 236 4577 (pirmadieniais-ketvirtadieniais nuo 8 val. iki 17 val., penktadieniais nuo 8 val. iki 16 val.) arba el. paštu e.sveikata@registrucentras.lt.
 
E. sveikatos sistema yra bene didžiausia savo apimtimi sistema visoje šalyje, integracijomis sujungta ne tik su šalyje veikiančiomis gydymo įstaigomis ir vaistinėmis, bet ir su kitomis nacionalinėje sveikatos apsaugos sistemoje dalyvaujančiomis institucijomis bei įstaigomis. Šiuo metu e. sveikatos sistema aptarnauja per 4 tūkst. unikalių techninių integracijų, per valandą yra gaunama užklausų iš daugiau kaip 2 tūkst. unikalių IP adresų. Per mėnesį e. sveikatoje yra sugeneruojama daugiau kaip 10 mln. dokumentų. E. sveikatos duomenų bazės dydis siekia beveik 200 terabaitų.
 
Kadangi e. sveikatos sistema yra sujungta su šalies gydymo įstaigų informacinėmis sistemomis,  sklandus jos veikimas priklauso ne tik nuo pačios e. sveikatos sistemos, bet ir nuo plataus e. sveikatos naudotojų tinklo informacinių sistemų pažangumo lygio.

Informuojame, kad siekiant maksimaliai užtikrinti elektroninės informacijos saugą bei paslaugų prieinamumą nuo 2023 m. sausio 31 d. Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo informacinė sistema (ESPBI IS) ir Išankstinės pacientų registracijos informacinė sistema (IRP IS) elektroninėms paslaugoms teikti internetu nebepalaikys TLS 1.0 ir TLS 1.1 šifravimo protokolų.
 
Atkreipiame dėmesį, kad nurodytų šifravimo protokolų atsisakymas turės įtakos visiems ESPBI IS Ir IPR IS naudotojams (tiek pacientams, tiek sveikatos priežiūros įstaigų specialistams) naudojantiems šias žiniatinklio paslaugas (angl. web service): ws.esveikata.lt ir iprws.esveikata.lt bei pasenusias, gamintojų nebepalaikomas operacines sistemas (pvz. „Microsoft Windows XP“ („Internet Explorer“ 8 naršyklė), „Microsoft Windows Vista“ („Internet Explorer“ 7, 8, 9 naršyklės), „Microsoft Windows“ 7 („Internet Explorer“ 8, 9, 10 naršyklės),  taip pat sveikatinimo įstaigų sistemas, nepritaikytas darbui su saugiais šifravimo protokolais TLS 1.2, TLS 1.3.
Prašome naudoti gamintojų palaikomas operacines sistemas ir su jomis teikiamas naujausias interneto naršykles.
 
Be to, naudotojai turėtų pritaikyti sveikatinimo įstaigų IS saugioms TLS versijoms bei iš anksto informuoti asmens sveikatos priežiūros įstaigų informacinių sistemų palaikymo paslaugų teikėjus (vystytojus), vaistinių informacinių sistemų palaikymo paslaugų teikėjus (vystytojus), kurie teikia priežiūros paslaugas ir užtikrins TLS 1.0 ir TLS 1.1 šifravimo protokolų atsisakymą šioms žiniatinklio paslaugoms (angl. web service): ws.esveikata.lt ir iprws.esveikata.lt.

Projektas finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.
 
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija kartu su partneriais valstybės įmone Registrų centru, Valstybine ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos, viešąja įstaiga Vilniaus universiteto ligonine Santaros klinikomis, viešąja įstaiga Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligonine Kauno klinikomis, viešąja įstaiga Klaipėdos universitetine ligonine, viešąja įstaiga Centro poliklinika ir viešąja įstaiga Kauno miesto greitosios medicinos pagalbos stotimi įgyvendina  projektą Nr. Nr. 02.3.1-CPVA-V-525-25-0001 „Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinės sistemos plėtra“ (toliau – Projektas).

Projektas įgyvendinamas pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 2 prioriteto „Informacinės visuomenės skatinimas“ 02.3.1-CPVA-V-525 priemonę „Elektroninės sveikatos paslaugos“.

Projekto tikslas – didinti ESPBI IS naudotojams sukurtų E. sveikatos sistemos priemonių naudojimo patrauklumą ir gebėjimus jomis naudotis, užtikrinant šių priemonių sklaidą, tinkamumą naudoti, integruoti E. sveikatos sistemos priemones į kasdienę specialistų veiklą.

Projekto įgyvendinimo metu bus modernizuotos šios el. paslaugos:
  • saugi prieiga pacientams prie asmeninės elektroninės sveikatos istorijos;
  • saugi prieiga paciento Elektroninės sveikatos istorijos tvarkyti ir prie kitų E. sveikatos paslaugų sveikatos specialistams, dirbantiems įstaigose, neturinčiose savo informacinių sistemų;
  • saugi prieiga prie paciento Elektroninės sveikatos istorijos ir kitų E. sveikatos paslaugų sveikatos priežiūros įstaigoms, turinčioms savo informacines sistemas, per ESPBI IS duomenų mainų posistemę.
Įgyvendinus Projektą bus padidintas ESPBI IS naudojimo patrauklumas modernizuojant egzistuojančius komponentus, sukuriant naujus funkcionalumus ir padidinant ESPBI IS greitaveiką; modernizuota ESPBI IS, sukuriant naujus procesus, susijusius su nėščiųjų, gimdyvių ir naujagimių sveikatos duomenų tvarkymu, ambulatorinių slaugos paslaugų namuose teikimu ir e. recepto posistemės funkcionalumais; padidintas sveikatos priežiūros įstaigų hospitalinės informacinės sistemos integracijos su ESPBI IS ir asmens duomenų saugos brandos lygis.

Projekto įgyvendinimo laikotarpis nuo 2020 m. kovo 20 d. iki 2023 m. kovo 31 d.
 
Projekto vertė 7 474 688,74 Eur.

 

Vyko pristatymas apie e. sveikatą „Senjorų dienos internete 2022” renginyje. Transliacijos metu praktiškai demonstruota, kaip pacientai gali prisijungti prie e. sveikatos sistemos, su kokia sveikatos informacija gali susipažinti, kaip įgalioti kitus asmenis atlikti veiksmus, taip pat neišėjus iš namų įsigyti receptinius vaistus, kaip registruotis vizitui pas gydytoją naudojantis Išankstine pacientų registracijos sistema (IPR IS). 
 
Transliacijos partneriai –  Sveikatos apsaugos ministerija ir Registrų centras. 
Trukmė – 1 valanda.
 

 

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), prisidėdama prie Vyriausybės programos iniciatyvos „Atviri duomenys – naujos galimybės verslui ir žmonėms“ įgyvendinimo, inicijavo elektroninių receptų duomenų atvėrimą. Bendradarbiaujant su valstybės įmone Registrų centras, palaipsniui yra atveriami elektroninių receptų duomenų rinkiniai: kol kas atveriami išrašytų elektroninių receptų duomenys, t. y. gyventojams paskirtų vaistų, ateityje numatoma atverti duomenis ir apie išduotus, t. y. gyventojų įsigytus vaistus. Ši iniciatyva leis sveikatos priežiūros institucijoms, verslui, startuoliams ir mokslininkams naudoti ir pritaikyti receptų duomenis įvairiems tyrimams.

Elektroninių receptų duomenys pateikiami Elektroninėje sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinėje sistemoje (ESPBI IS) ir pasiekiami per Lietuvos atvirų duomenų portalą data.gov.lt. Šiuo metu atverti 2021 metų el. receptų duomenys, taip pat ruošiamasi atverti duomenų sankaupas ir už kitus laikotarpius.

„Vykdant pokyčius, sprendimus būtina priimti grindžiant duomenimis ir faktais. Elektroninių receptų duomenų atvėrimas – pirmiausia, suinteresuotų šalių darbo efektyvinimo priemonė. Šis žingsnis sudaro technologines galimybes vartotojams pateikiamuose duomenų rinkiniuose ieškoti juos dominančios informacijos ir, remiantis ja, atlikti reikiamus sprendimus. Tai atveria platesnes galimybes ne tik grįsti politinius sprendimus, tačiau sudaro palankesnes sąlygas vystyti mokslinius tyrimus, kurti inovacijas ir kt.“, – sako sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas.

Anot viceministro, maksimaliai atverti viešojo sektoriaus valdomi duomenys ir pagerintas jų prieinamumas kelia sveikatos sektoriaus valdomos informacijos kokybę bei užtikrina skaidrumą. Kitas ne mažiau svarbus aspektas ir siekis, atveriant duomenų panaudojimo galimybes, – didinti visuomenės pasitikėjimą, kad nuasmenintų sveikatos duomenų naudojimas yra saugus ir naudingas pacientams, mokslui, sveikatos priežiūros sistemai ir verslui.

„Duomenų, taip pat – sveikatos srities, pakartotinis naudojimas neabejotinai svarbus, tad džiugu, kad šiuo metu turimų sveikatos duomenų kiekis ir atvirų rinkinių skaičius vis auga“, – teigia A. Pečkauskas.

VĮ „Registrų centras“ strateginio vystymo direktorius Adrijus Jusas sako, kad „Registrų centre“ kaupiami milžiniški kiekiai duomenų ir informacijos, kuri yra naudinga visuomenei.

„Sukauptų duomenų poreikis ir potenciali nauda yra neginčijami, tad duomenų atvėrimas visuomenei yra vienas iš įmonės strateginių veiklos prioritetų. Šįkart visuomenei atveriame bene didžiausios šalyje informacinės sistemos E.sveikata turimus duomenis apie išrašytus e. receptus. Neabejojame, kad atverti duomenys taps reikšmingu pagalbininku, analizuojant visuomenės sveikatos situaciją ir priimant duomenimis grįstus sprendimus“, – teigia „Registrų centro“ atstovas.

Svarbu paminėti, kad nuo 2020 m. veikiančiame data.gov.lt portale jau yra patalpinta daugiau kaip 680 aukštos kokybės duomenų rinkinių. Tai leidžia vieno langelio principu verslui ir visuomenei patogiai gauti ir naudoti viešojo sektoriaus tvarkomus duomenis.

Šiuo metu Informacinės visuomenės plėtros komitetas įgyvendina projekto „Atvirų duomenų platformos, įgalinančios efektyvų viešojo sektoriaus informacijos pakartotinį panaudojimą verslui, ir jos valdymo įrankių sukūrimas“ II etapą. Tarp projekto dalyvių yra septynios SAM pavaldžios įstaigos, ruošiamasi iki 2023 m. kovo 31 d. atverti apie 60 šių institucijų tvarkomų duomenų rinkinių Lietuvos atvirų duomenų portale.

Nuo šiol darbdaviai ir darbuotojai galės paprasčiau tvarkyti privalomus sveikatos duomenis elektroniniu būdu. Sveikatos apsaugos ministerija kartu su valstybės įmone (VĮ) Registrų centras įdiegė pakeitimus e. sveikatoje, kurie leis gerokai lanksčiau tvarkyti darbuotojų profilaktinių patikrinimų pažymas el. būdu.
 
Įdiegti pakeitimai apima „Privalomo sveikatos patikrinimo medicininę pažymą“ (forma E047) ir „Asmens medicininę knygelę (sveikatos pasą)“ (forma E048). Iki šiol darbdaviui norint įrašyti e. sveikatoje privalomą informaciją apie tikrinamą asmenį ir jo darbo vietoje identifikuotus kenksmingus darbo aplinkos veiksnius bei kitą informaciją, kiekvienas darbuotojas turėjo pats prisijungti prie savo paskyros esveikata.lt ir įgalioti darbdavį pildyti pažymą e. sveikatos sistemoje.  
 
Nuo šiol darbdavys ar jo įgaliotasis atstovas (turintis Juridinių asmenų registro savitarnoje suteiktą įgaliojimą, užsakyti Elektroninės sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacinės sistemos elektronines medicinines pažymas (E047/E048) darbuotojams) galės rasti reikiamą darbuotoją pagal jo asmens kodą bei galiojantį asmens dokumentą, bei užpildyti formų E047  ar E048 darbdavio dalis be paties darbuotojo veiksmų esveikata.lt portale. Atlikus šį veiksmą, darbuotojui tereikės kreiptis į gydymo įstaigą, kuri patikrins sveikatą ir užpildys gydytojo pildomą šių pažymų dalį.
 
Galutinę, gydymo įstaigos pateiktą, pažymą e. sveikatos sistemoje matys tiek darbdavys, tiek  darbuotojas, prisijungęs prie savo paskyros esveikata.lt portale.
 
Sveikatos apsaugos ministerija primena, visi asmenys, norintys įsidarbinti arba dirbantys darbo aplinkoje, kurioje galima profesinė rizika, privalo tikrintis sveikatą prieš įsidarbinant. Dirbant privaloma sveikatos būklę tikrinti reguliariai, nepriklausomai kokioje srityje dirbama.
 

Saugi, kokybiška ir pacientams patogi liepos viduryje startavusi nuotolinių vaistinių platforma sėkmingai auga – pirmąją rudens dieną prie sistemos prisijungė dar viena vaistinė. Dar trys ruošiasi prisijungti netrukus: viena iš jų jau atlieka testavimus, kitos dvi – vykdo savo sistemų programavimo darbus. Šiuo metu platformoje nuotoliniu būdu receptiniais vaistais bei kompensuojamosiomis medicinos pagalbos priemonėmis (MPP) prekiauja „Nemuno vaistinė“ („Camelia“), „Azeta vaistinė“ („Eurovaistinė“) ir naujai prisijungusi „Gintarinė vaistinė“. 

Primename, kad nuotolinių vaistinių platforma leidžia gyventojams nuotoliniu būdu iš bet kurios platformoje prekiaujančios vaistinės įsigyti jiems paskirtų receptinių vaistų – patogi sistema leidžia palyginti jų kainas ir priemokų dydžius bei pasirinkti prekių pristatymo būdą. 

„Akivaizdu, kad bendra internetinė vaistinių platforma pasiteisina, užtikrindama reikalingiausių vaistų prieinamumą pacientams ir skatindama skaidrią ir lygiavertę vaistinių konkurenciją. Dėl to, pirmiausia, laimi pirkėjai. Vos keletu klavišų paspaudimų kiekvienas žmogus gali palyginti skirtingų vaistų ir MPP tiekėjų pasiūlymus ir pasirinkti sau palankiausią kainą, pristatymo sąlygas ar siūlomas vaistų atsiėmimo vietas. Tai rimta paskata konkuruojančioms vaistinėms dėti visas pastangas ir užtikrinti maksimalią vaistų bei kompensuojamųjų MPP pasiūlą geriausiomis kainomis – o tai ir buvo vienas esminių šios platformos tikslų“, – sako sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas, pridėdamas, kad nuotolinių vaistinių platforma taip pat padeda išvengti apmaudžių situacijų, kai pacientai, negalėdami įsigyti vienų ar kitų receptinių vaistų, kartais blaškosi paieškose po kelias vaistines.

Plėtra džiaugiasi ir Lietuvos vaistinių asociacijos vadovė Kristina Nemaniūtė-Gagė.

„Lietuvos gyventojai nuo šiol turės galimybę užsisakyti vaistų nuotoliniu būdu jau iš trijų didžiausių Lietuvos vaistinių. Tikimės, kad ši paslauga taps vis populiaresnė ir suteiks daugiau galimybių bei patogumų pacientams. Svarbiausia, kad labiausiai pažeidžiamos gyventojų grupės, turinčios judėjimo negalią, ar sergančios ir negalinčios palikti namų, savo vaistinius preparatus turės galimybė greitai ir saugiai gauti namuose. Norėčiau dar atkreipti dėmesį, kad kaip ir fizinėje vaistinėje, taip ir nuotoliniu būdu, įsigyjant receptinius vaistus gyventojams bus teikiama farmacinė paslauga, t. y. farmacijos specialistas ryšio priemonėmis paaiškins kaip ir kada teisingai vartoti įsigyjamus vaistus“, – sako K. Nemaniūtė-Gagė.

Naujoji vaistų prekybos platforma yra ne tik patogi, bet ir saugi – vaistus galima įsigyti, tik patvirtinus savo tapatybę elektroniniu parašu ar internetinės bankininkystės prisijungimo priemonėmis. Ji palanki ir verslo konkurencijos skatinimui – visos vaistinės turi galimybę vienodomis sąlygomis konkuruoti ir būti matomos receptinių vaistų pardavimo nuotoliniu būdu rinkoje.

Mokomąjį vaizdo klipą, kaip internetu įsigyti receptinius vaistus ir MPP rasite čia.

Primename, kad vaistinės, kurios nori pradėti prekiauti receptiniais vaistais ir kompensuojamosiomis MPP , ir turi techninių klausimų dėl integracijos į e.sveikatos Nuotolinių vaistinių platformą, gali kreiptis į Registrų centrą – čia dirbantys specialistai suteiks visą reikiamą techninę informaciją dėl sistemų integracijos.

Beveik 500 odontologijos paslaugas teikiančių gydymo įstaigų rugpjūtį kreipėsi į Registrų centrą prašydamos sudaryti sutartis, kurios joms leis tvarkyti pacientų duomenis e. sveikatos sistemoje. Sveikatos apsaugos ministerija odontologijos klinikas, kurios nespėjo to padaryti iki rugsėjo 1 d., ragina tai padaryti artimiausiu metu, kitu atveju joms grės licencijos stabdymas.

Paskutinėmis rugpjūčio savaitėmis odontologų klinikos itin aktyviai kreipėsi į Registrų centrą dėl sutarčių sudarymo – tokių priskaičiuojama beveik 500. Licencijas teikti odontologijos paslaugas Lietuvoje iš viso turi daugiau nei 2 tūkst. gydymo įstaigų, iš jų apie 1600 jau turi sutartis arba kreipėsi į Registrų centrą dėl jų sudarymo. 

Sveikatos apsaugos ministerija primena, kad rugsėjo 1 d. įsigaliojo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimas, įpareigojantis teikiant su sveikatinimo veikla susijusias paslaugas privalomai naudotis Valstybės elektronine sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacine sistema (ESPBI IS), paprastai vadinama e. sveikatos sistema.

Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba patikrinimų metu nustačiusi, kad tokia sutartis nesudaryta, prieš 30 dienų raštu asmens sveikatos priežiūros įstaigą apie tai informuos ir įspės dėl įstaigos licencijos sustabdymo 3 mėnesių laikotarpiui, jei sutartis per įspėjimo laikotarpį nebus sudaryta.

Registrų centras primena, kad sutarties sudarymo procedūra užtrunka iki penkių darbo dienų, todėl sutarties dar neturinčios gydymo įstaigos turėtų nedelsti ir kreiptis dėl jos sudarymo telefonu 8 5 236 4577 arba el. paštu versloklientai@registrucentras.lt.

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) primena, kad gydymo įstaigos, dar nepasirašiusios sutarties su Registrų centru dėl pacientų sveikatos informacijos tvarkymo e. sveikatos sistemoje, turėtų tai padaryti iki šių metų rugsėjo 1 dienos. 

Tądien įsigalioja pernai gruodį Seimo priimtas Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo pakeitimas, įpareigojantis teikiant su sveikatinimo veikla susijusias paslaugas privalomai naudotis Valstybės elektronine sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo infrastruktūros informacine sistema (ESPBI IS), paprastai vadinama e. sveikatos sistema. Gydymo įstaigoms, kurios ir toliau nesinaudos e. sveikatos sistema pacientų sveikatos duomenims tvarkyti, gali būti ribojamos arba stabdomos licencijos.

Primename, kad siekdama užtikrinti gyventojams kokybiškas ir šiuolaikiškas sveikatos priežiūros paslaugas, SAM jau nuo 2018 m. kovo 1 d. įpareigojo gydymo įstaigas pacientų sveikatos duomenis tvarkyti e. sveikatos sistemoje. Dauguma jų tai daryti pradėjo laiku, dalis prisijungė palaipsniui, tačiau dalis įstaigų, ypač teikiančių odontologijos paslaugas, iki šiol nesinaudoja e. sveikatos sistema. 

Atkreipiame dėmesį, kad vieningos e.sistemos naudojimas yra reikšmingas faktorius, užtikrinantis kokybiškas, šiuolaikines sveikatos priežiūros paslaugas pacientams: vienoje vietoje saugoma ir elektroniniu būdu pasiekiama svarbiausia paciento sveikatos informacija (diagnozės, vartojami vaistai, atlikti tyrimai, tam tikros pažymos ir pan.) palengvina sveikatos priežiūros specialistų darbą, padeda priimti greitesnius sprendimus dėl gydymo, sudaro galimybę pacientams sekti savo sveikatos būklę. 

Norėdamos teikti ir gauti duomenis iš e. sveikatos sistemos bei naudotis Išankstinės pacientų registracijos informacine sistema (IPR IS), gydymo įstaigos turi pasirašyti sutartį su ESPBI IS ir IPR IS pagrindiniu tvarkytoju – Registrų centru. Įstaigoms, kurios dar nesinaudoja e. sveikatos sistema ir IPR IS, rekomenduojame nedelsti ir kreiptis į Registrų centrą tel. 8 5 236 4577 arba el. paštu versloklientai@registrucentras.lt.

SAM Spaudos tarnyba

Receptinius vaistus ir kompensuojamąsias medicinos pagalbos priemones (MPP) su elektroniniais receptais jau galima įsigyti internetu – startavo tam skirta nuotolinių vaistinių platforma e.sveikatos sistemoje. Prie šios platformos jau prisijungė ir nuotoliniu būdu receptiniais vaistais bei MPP prekiauja vaistinių tinklas – „Camelia“ ir elektroninė vaistinė „Eurovaistinė internete“. Naujovė leis gyventojams nuotoliniu būdu iš bet kurios platformoje prekiaujančios vaistinės įsigyti jiems paskirtų receptinių vaistų, bus patogu palyginti jų kainas ir priemokų dydžius bei pasirinkti prekių pristatymo būdą. 
 

„Šiai dienai atsakingai rengėmės, aktyviai ir sėkmingai bendradarbiavome su Registrų centru, ieškojome tinkamiausio techninio sprendimo. Pasirinktas modelis – viena sistema visoms vaistinėms – maksimaliai užtikrins saugią, kokybišką, pacientams patogią ir vaistinių konkurenciją skatinančią nuotolinę prekybą receptiniais vaistais ir medicinos pagalbos priemonėmis. Šiandien galime patvirtinti, kad sistema jau veikia. Kviečiame gyventojus ja naudotis“, – sako sveikatos apsaugos viceministras Aurimas Pečkauskas. 

E.sveikatos sistemos tvarkytojo Registrų centro Paslaugų valdymo direktorė Diana Vilytė sako, kad nuotolinių vaistinių projektas yra puikus valstybės institucijų ir privataus verslo partnerystės pavyzdys. 

„Tik visapusiškai įsitraukus visiems dalyviams, pavyko sukurti ir visuomenei pasiūlyti bene pažangiausią visoje Europos Sąjungoje skaitmeninį sprendimą, leidžiantį įsigyti receptinius vaistus neišeinant iš namų. E. sveikatos sistemoje veikianti platforma pacientams pagal jų turimus e. receptus vienoje vietoje pateiks visus galimus vaistinių pasiūlymus, o žmogui tereikės pasirinkti jam labiausiai priimtiną variantą. Tikime, kad, eidami toliau šiuo pažangos keliu, ateityje sukursime dar ne vieną sprendimą, palengvinsiantį visų mūsų gyvenimą“, – teigia D. Vilytė.

Naujoji vaistų prekybos platforma bus ne tik patogi, bet ir saugi – vaistus bus galima įsigyti, tik patvirtinus savo tapatybę elektroniniu parašu ar internetinės bankininkystės prisijungimo priemonėmis. Ji palanki ir verslo konkurencijos skatinimui – visos vaistinės turės galimybę vienodomis sąlygomis konkuruoti ir būti matomos receptinių vaistų pardavimo nuotoliniu būdu rinkoje.

Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė džiaugiasi, kad, nepaisant pandemijos iššūkių ir kitų sunkumų, bendromis vaistinių bei valstybės institucijų pastangomis pavyko nueiti ilgą kelią, išplečiant reikalingiausių vaistų prieinamumo galimybes pacientams. Pasak jos, iš Lietuvos vaistinių asociacijos narių nuotolinė prekyba receptiniais vaistais jau vykdoma „Eurovaistinėje internete“, o artimiausiomis savaitėmis ji bus pasiūlyta ir „Gintarinės vaistinės“, „Norfos vaistinės“ bei „Benu vaistinė“ klientams. 

„Tikimės, kad ir kitos Lietuvos vaistinės prisijungs prie šios sistemos. Tokiu būdu elektroninių paslaugų vartotojai galės pasirinkti priimtiniausius receptinių vaistų pasiūlymus – tai užtikrina itin platus vaistinių pasirinkimas Lietuvoje. Elektroninės prekybos nereceptiniais vaistais apimtys kasmet auga, tad naujoji paslauga taip pat palengvins kelią pacientams apsirūpinti būtinais gydytojo paskirtais vaistais, net neišeinant iš namų. Tai itin svarbu asmenims, kurie dėl judėjimo negalios ar laikinų sveikatos sutrikimų negali patys nuvykti iki vaistinės, – pabrėžia K. Nemaniūtė-Gagė.

„Eurovaistinę internete“ valdančios įmonės UAB „Azeta“ vadovas Andrius Jurgelevičius sako, kad įmonė jau turi patirties, prekiaudama receptiniais vaistais internetu Estijoje, ir paslaugą mūsų šalyje dar tobulins, atsižvelgdama į gyventojų poreikius ir lūkesčius.

„Pastarųjų metų pasaulio įvykių kontekste, galimybė pasiekti reikiamą specialistą nuotoliniu būdu ir įsigyti receptinių vaistų ir kitų prekių nuotoliniu būdu pirmiausia tapo būtinybe, o dabar – patogia kasdienybe. Vaistų prekybos internetu augimą stebime jau kelerius metus, o su šia naujove – receptinių vaistų prekyba – tampame pilnaverte vaistine internete, kurioje platus asortimentas, gyvos kvalifikuotų vaistininkų konsultacijomis ir greitas vaistų pristatymas į namus. Planuojame, kad Vilniuje ir Kaune vaistai klientus pasieks dar tą pačią dieną. Be to, remdamiesi kitų šalių patirtimi, dar turime planų e. prekybą tobulinti, kad ji būtų kuo patogesnė ir intuityvesnė mūsų klientams“, – pasakoja A. Jurgelevičius. 

Anot Nacionalinės vaistų prekybos asociacijos vadovės Jūratės Kulberkienės, jų asociacijos narė „Camelia“ vaistinių tinklo komanda keletą mėnesių aktyviai dirbo prie šio projekto, glaudžiai bendradarbiavo su Registrų centru. 

„Turėta nemažai iššūkių, darbai pareikalavo didelių išteklių, tačiau tikimės, kad pacientams ši platforma, siekiant įsigyti receptinius vaistus, bus patogi ir naudinga: iš „Camelia“ vaistinės pacientams vešiantys kurjeriai juos pasieks atokiausiose Lietuvos vietovėse. Dėl visų vaistų, kurie bus įsigyjami internetu, vaistininkai nuotoliniu būdu suteiks farmacinę paslaugą, tik tada bus pradėtas vykdyti užsakymas. Farmacinė paslauga tokiems šio vaistinių tinklo pacientams bus suteikiama prioritetine tvarka ir kuo skubiau“, – teigia J. Kulberkienė.  

Nuotolinių vaistinių sistemą sukūrusios ir techninį sprendimą įgyvendinusios bendrovės „CGI Lithuania“ vadovas Karolis Baltrušaitis atkriepia dėmesį, kad Europos Sąjungoje, neskaitant Lietuvos, yra tik 4 valstybės, kurios turi e. receptų sistemą, dar mažiau tokių, kuriose per e. sveikatos platformą būtų galima nuotoliu įsigyti receptinius vaistus. 

„Lietuvos sistema yra unikali – ji vienintelė vienoje vietoje parodo visų prisijungusių vaistinių visus vaistus ne pagal pavadinimą, o pagal gydytojo išrašytą veikliąją medžiagą. Kuriant nuotolinių vaistinių projektą, didelis dėmesys skirtas paciento asmens duomenų apsaugai: keliais lygiais užšifruoti vartotojo duomenys vaistinei keliauja saugiais kanalais, techniškai išorinės sistemos negali jų pasiekti“, – tvirtina K. Baltrušaitis.

Receptinius vaistus ir MPP nuotolinių vaistinių platformoje galima įsigyti jau nuo šiandien, liepos 12 dienos.

Mokomąjį vaizdo klipą, kaip internetu įsigyti receptinius vaistus ir MPP rasite ČIA.

Instrukciją kaip sukurti atstovavimą E. sveikatos sistemoje rasite ČIA

2022 m. vasario 1 d. visoje Europos Sąjungoje (ES) įsigalios atnaujinta ES Skaitmeninių COVID pažymėjimų išdavimo tvarka. Pagal pilną vakcinacijos schemą pasiskiepijusiems gyventojams šis dokumentas bus išduodamas 270-čiai dienų, o pasiskiepijusiems sustiprinančiąja doze – neribotam laikui. Svarbu atkreipti dėmesį, kad ES Skaitmeninio COVID pažymėjimo galiojimo laikas gali skirtis priklausomai nuo konkrečios šalies taisyklių. Kontaktinėms veikloms Lietuvoje po pilnos vakcinacijos ES Skaitmeninis COVID pažymėjimas galios 210 dienų, o pasiskiepijus sustiprinančiąja doze – neribotą laiką.

Anksčiau nei prieš 270 dienų pilnai paskiepytų žmonių ES Skaitmeniniai COVID pažymėjimai vasario 1 d. nustos galioti, o pratęsti dokumento galiojimą galima pasiskiepijus sustiprinančiąja vakcinos doze.

Sustiprinančiąja trečiąja doze jau paskiepytiems asmenims nieko daryti nereikės – jų turimi ES Skaitmeniniai COVID pažymėjimai ir toliau galios neribotą laiką.

Atsisiųsti atnaujintą ES Skaitmeninį COVID pažymėjimą reikės tiems gyventojams, kurie buvo paskiepyti tik viena vakcinos doze (jeigu skiepijosi „Janssen“ vakcina arba kitos vakcinos viena doze po persirgimo) ir kuriems sustiprinančioji dozė buvo antroji. Jų turimi pažymėjimai su dozių žymėjimu 2/2 bus sugeneruoti iš naujo pakeičiant žymėjimą į 2/1.

Atnaujinti pažymėjimai e. sveikatos sistemoje bus sugeneruoti vasario 1 d., juos atsisiųsti galima bet kuriuo metu prisijungus prie savo paskyros sveikatos portale www.esveikata.lt.

Primename, kad ES Skaitmeniniai COVID pažymėjimai išduodami asmenims, kurie pasiskiepijo nuo COVID-19 ligos, persirgo šia liga, atliko PGR tyrimą arba greitąjį antigeno testą. Keliaujant į ES šalis ir kitas ES Skaitmeninį COVID pažymėjimą pripažįstančias valstybes (jų sąrašas skelbiamas ČIA), šis dokumentas leidžia lengvai perduoti informaciją kitos šalies institucijoms ar kontaktinių paslaugų teikėjams. Svarbu atkreipti dėmesį, kad pažymėjime esanti informacija turi atitikti šalies, į kurią keliaujama, nustatytas taisykles. Informaciją apie jas galima rasti tinklalapyje https://reopen.europa.eu/ arba šalies, į kurią vykstama, atstovybės interneto svetainėje.

ES Skaitmeninis COVID pažymėjimas gali būti naudojamas ir Lietuvoje, tokiu atveju jam galioja Galimybių paso kriterijai. Po pilnos vakcinacijos negavusiems sustiprinančiosios vakcinos dozės abu šie dokumentai galioja 210 dienų.

Daugiau informacijos apie ES Skaitmeninį COVID pažymėjimą galite rasti ČIA.

Viešojoje erdvėje kilus diskusijoms ir neaiškumams dėl COVID-19 serologinių tyrimų ir Galimybių paso, Sveikatos apsaugos ministerija atsako į aktualius klausimus. 

Trečiadienį Vyriausybė priėmė nutarimą, kad nuo 2022 m. sausio 10 d. serologinis tyrimas po vakcinacijos nebebus sąlyga gauti Galimybių pasą. Vyriausybė yra numačiusi pereinamąjį laikotarpį, tad iki 2022 m. sausio 10 d. kiekybinius ar pusiau kiekybinius serologinius tyrimus po skiepų atlikusieji Galimybių pasą galės turėti 60 d. Serologiniai tyrimai persirgusiems asmenims Galimybių pasui gauti galios ir toliau.

Sprendimai priimti atsižvelgiant į tai, kad Europoje ir Lietuvoje plinta Omikron atmaina (vakar dienos duomenimis, Lietuvoje registruoti 59 atvejai). Ši atmaina yra labiausiai besiskirianti nuo kitų iki šiol aptiktų, galimai susijusi su vakcinų veiksmingumo sumažėjimu, ypač praėjus ilgesniam laiko tarpui po vakcinacijos. 

Ar pagal pilną vakcinacijos schemą pasiskiepiję asmenys galės atlikti nemokamą kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą ir gavę teigiamą atsakymą prasitęsti Galimybių paso galiojimą?

Pagal pilną vakcinacijos schemą (dvejomis „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „Vaxevria“ vakcinos dozėmis arba viena „Janssen“ vakcina, arba pagal mišrią schemą) pasiskiepiję asmenys gali atlikti vieną nemokamą kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą ir naudotis Galimybių pasu 210 d. po vakcinacijos pagal pilną schemą. Šiems asmenims atliekamas vienas nemokamas kiekybinis ar pusiau kiekybinis serologinis antikūnų tyrimas praėjus ne mažiau kaip 90 d. po vakcinacijos.

Iki 2022 m. sausio 10 d. atlikus kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą, pagal pilną vakcinacijos schemą pasiskiepijęs asmuo gali prasitęsti Galimybių paso galiojimo laiką 60 d. T. y., iki sausio 9 d. (imtinai) atlikus kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą ir gavus teigiamą jo rezultatą, Galimybių pasas prasitęs 60 d. nuo tyrimo atlikimo dienos. 

Ar COVID-19 liga persirgę asmenys, kurie pasiskiepijo viena COVID-19 vakcinos doze, galės prasitęsti Galimybių paso galiojimo laiką jeigu atliko kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą?

COVID-19 liga persirgusiems (diagnozė buvo patvirtinta teigiamu PGR tyrimo rezultatu) ir viena „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „Vaxzevria“ vakcinos doze pasiskiepijusiems asmenims Galimybių pasas galioja 210 dienų. Jei persirgęs asmuo pasiskiepijo pagal pilną schemą (dvejomis „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „Vaxevria“ vakcinos dozėmis arba viena „Janssen“ vakcina), Galimybių pasas galios neribotą laiką.

Persirgusiems ir viena vakcinos doze pasiskiepijusiems asmenims vienas nemokamas kiekybinis ar pusiau kiekybinis serologinis antikūnų tyrimas atliekamas ne anksčiau kaip po 90 d. nuo vakcinos suleidimo. 

Galimybių paso galiojimo laiką su teigiamu antikūnų tyrimo rezultatu persirgę ir viena vakcinos doze pasiskiepiję asmenys gali prasitęsti iki 2022 m. sausio 10 d. Vėliau dokumento galiojimas nebus pratęsiamas. 

Ar COVID-19 liga persirgusiems ir pagal pilną vakcinacijos schemą pasiskiepijusiems asmenims sudaroma galimybė pasidaryti nemokamą kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą? 

Persirgusiems COVID-19 liga (kai liga buvo patvirtinta teigiamu PGR tyrimo rezultatu) ir paskiepytiems pagal pilną schemą asmenims Galimybių pasas ar jam alternatyvūs dokumentai galioja neribotą laiką. Nemokamas antikūnų tyrimas šiems asmenims neatliekamas.

Pasiskiepijau pagal pilną vakcinacijos planą. Po pilnos vakcinacijos jau praėjo 210 d., Galimybių pasas nebegalioja. Nežinau, kiek turiu antikūnų. Ar prieš skiepijantis trečiąja sustiprinančiąja doze reikėtų atlikti antikūnų tyrimą? 

Įprastai sprendžiant dėl vakcinacijos nėra vertinami antikūnų tyrimų rezultatai, todėl visiems gyventojams rekomenduojama pasiskiepyti sustiprinančiąja vakcinos doze. Plačiau apie vakcinaciją sustiprinančiąja doze skaitykite ČIA

Manau, kad persirgau COVID-19 liga, bet neatlikau nei PGR tyrimo, nei antigeno testo. Ar turiu galimybę atlikti nemokamą antikūnų tyrimą? Jei taip, ar gavęs teigiamą tyrimo rezultatą galėsiu prasitęsti Galimybių paso galiojimo laiką? 

Kai asmuo prieš mažiau nei 60 dienų yra gavęs teigiamą (kai nustatomi anti-S, anti-S1 arba anti-RBD IgG antikūnai prieš SARS-CoV-2) kiekybinio ar pusiau kiekybinio serologinio imunologinio tyrimo atsakymą, išskyrus atvejus, kai serologinis tyrimas atliekamas po skiepijimo COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) vakcina, jis gali gauti Galimybių pasą. Atkreipiame dėmesį, kad mobiliuose punktuose atliekami greitieji serologiniai testai Galimybių pasui nėra tinkami. Jei asmuo neskiepytas, tokiu atveju gali atlikti kiekybinį ar pusiau kiekybinį serologinį antikūnų tyrimą ir gavus teigiamą rezultatą, naudotis Galimybių pasu 60 d. Nemokami kiekybiniai ar pusiau kiekybiniai serologiniai tyrimai atliekami asmenims, kurie yra vakcinuojami sustiprinančiąja vakcinos doze, siekiant padėti apsispręsti dėl revakcinacijos nelaukiant 210 dienų termino, todėl asmenims, kurie nėra vakcinuoti, nemokamas tyrimas neatliekamas. COVID-19 ligos simptomų turintys asmenys gali nemokamai išsitirti mobiliuosiuose punktuose, registracija vykdoma per Karštąja liniją telefonu 1808 arba pildant elektroninę registracijos formą adresu www.1808.lt

Tačiau asmeniui rekomenduojama pasiskiepyti, nes skiepai yra veiksmingiausia COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) prevencijos priemonė. 

Dėl kokių priežasčių serologinis tyrimas po vakcinacijos nebetinka Galimybių pasui pratęsti? 

Sprendimai priimti atsižvelgiant į tai, kad Europoje ir Lietuvoje plinta Omikron atmaina (vakar dienos duomenimis, Lietuvoje registruoti 59 atvejai). Ši atmaina yra labiausiai besiskirianti nuo kitų iki šiol aptiktų, galimai susijusi su vakcinų veiksmingumo sumažėjimu, ypač praėjus ilgesniam laiko tarpui po vakcinacijos.  

Tik trijų dozių vakcinavimo efektyvumą patvirtina moksliniai tyrimai ir stebėsena. Lietuvos ekspertų atliktas tyrimas parodė, jog po keturių mėnesių skiepų efektyvumas ypač sumažėja. Skiepytis sustiprinančiąja doze galima praėjus 3 mėnesiams po pasiskiepijimo pagal pilną skiepijimo schemą. Būtent skiepijimą sustiprinančiąja doze akcentuoja ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centras, tad svarbiausia gyventojams yra pasiskiepyti ir tokiu būdu apsaugoti save ir aplinkinius, o ne atlikti serologinius antikūnų tyrimus po pilnos vakcinacijos schemos. Taip pat svarbu paminėti, kad įprastai sprendžiant dėl vakcinacijos nėra vertinami antikūnų tyrimų rezultatai, todėl visiems gyventojams rekomenduojama pasiskiepyti sustiprinančiąja vakcinos doze.

Nuo gruodžio 28 d. šalies gyventojams, pasiskiepijusiems pagal pilną vakcinacijos planą prieš daugiau nei 7 mėn., Galimybių pasas arba jam alternatyvūs dokumentai nebegalios. Atsižvelgiant į planuojamus pokyčius, gyventojams, kuriems jau atėjo laikas skiepytis sustiprinančiąja COVID-19 vakcinos doze, rekomenduojama registruotis vakcinai ir pasiskiepyti.

Galimybių pasas ar jam alternatyvūs dokumentai galios 16 m. ir vyresniems:
vakcinuotiems asmenims:
•    Ribotą laiką – kai asmuo yra pasiskiepijęs viena iš šių COVID-19 vakcinų:
-    praėjus vienai savaitei, bet ne daugiau kaip 210 dienų nuo „Comirnaty“ ar „Spikevax“ vakcinos antrosios dozės suleidimo pagal skiepijimo schemą;
-    praėjus 2 savaitėms, bet ne daugiau kaip 210 dienų nuo „COVID-19 Vaccine Janssen“ vakcinos dozės suleidimo;
-    praėjus 4 savaitėms, bet ne daugiau kaip 13 savaičių nuo pirmos „Vaxzevria“ vakcinos dozės suleidimo. Po antros „Vaxzevria“ vakcinos dozės suleidimo pagal skiepijimo schemą praėjus ne daugiau kaip 210 dienų;
-    praėjus 2 savaitėms, bet ne daugiau kaip 210 dienų nuo „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „Vaxzevria“ vakcinos vienos dozės suleidimo asmeniui, kuris persirgo COVID-19 liga (koronaviruso infekcija) ir diagnozė buvo patvirtinta remiantis teigiamu SARS-CoV-2 PGR tyrimo rezultatu;
-    praėjus vienai savaitei, bet ne daugiau kaip 210 dienų nuo „Comirnaty“ ar „Vaxzevria“ vakcinos antrosios dozės suleidimo, jei pirmajai skiepo dozei buvo naudojama „Vaxzevria“ vakcina, o antrajai – „Comirnaty“ vakcina arba atvirkščiai. 
•    Neribotą laiką – kai asmuo:
-    pasiskiepijęs sustiprinančiąja „Comirnaty“, „Spikevax“ ar „COVID-19 Vaccine Janssen“ vakcinos doze (įsigalioja tą pačią pasiskiepijimo sustiprinančiąja doze dieną). Skiepijimas sustiprinančiąja doze vaikams iki 18 m. nevykdomas;
-    pasiskiepijęs pagal pilną schemą, jei jis yra 16 - 18 m. amžiaus asmuo (įskaitant persirgusius, jei liga patvirtinta PGR tyrimu ir pasiskiepijusius nepilna schema asmenis).
-    persirgęs COVID-19 liga (patvirtinta teigiamu PGR tyrimo rezultatu) ir paskiepytas pagal pilną schemą.

Persirgusiems asmenims:
•    kai asmuo persirgo COVID-19 liga ir diagnozė buvo patvirtinta remiantis teigiamu PGR tyrimo ar antigeno testo rezultatu, o nuo teigiamo tyrimo rezultato praėjo ne daugiau kaip 210 dienų (bet ne anksčiau, nei asmeniui baigėsi paskirtos izoliacijos terminas).
Tyrimus atlikusiems asmenims:
•    kai asmuo prieš mažiau nei 60 dienų yra gavęs teigiamą (kai nustatomi anti-S, anti-S1 arba anti-RBD IgG antikūnai prieš SARS-CoV-2) kiekybinio ar pusiau kiekybinio serologinio imunologinio tyrimo atsakymą. Atkreipiame dėmesį, kad mobiliuose punktuose atliekami greitieji serologiniai testai Galimybių pasui nėra tinkami. Šalies gyventojai gali atlikti kiekybinį ir pusiau kiekybinį serologinį tyrimą ir po persirgimo, ir po pilnos vakcinacijos schemos. 
•    atlikusiems mokamą PGR tyrimą ir gavus neigiamą rezultatą – ne anksčiau nei prieš 72 valandas (skaičiuojant nuo ėminio paėmimo momento).

Nuo gruodžio 28 d. Galimybių pasas ar jam alternatyvūs dokumentai bus privalomi ir vaikams nuo 12 metų ir 2 mėnesių iki 16 metų amžiaus. Galimybių pasas ir jam alternatyvūs dokumentai bus išduodami pasiskiepijusiems, persirgusiems ar tyrimus atlikusiems vaikams: 
•    ne anksčiau kaip prieš 7 dienas (skaičiuojant nuo ėminio paėmimo momento) atliktas PGR tyrimas arba nosies landų tepinėlių ėminių kaupinių tyrimas PGR metodu ugdymo įstaigoje ir nustatytas neigiamas rezultatas; 
•    neribotą laiką išduodamas pasiskiepijus pagal pilną schemą arba persirgus (kai liga patvirtinta teigiamu PGR tyrimo rezultatu) ir pasiskiepijus bent viena vakcinos doze. Šiuo metu sustiprinančiąja doze vaikai nėra vakcinuojami;
•    persirgus, kai diagnozė buvo patvirtinta remiantis teigiamu PGR tyrimo ar antigeno testo rezultatu, o nuo teigiamo tyrimo rezultato praėjo ne daugiau kaip 210 dienų (bet ne anksčiau, nei asmeniui baigėsi paskirtos izoliacijos terminas);
•    prieš mažiau nei 60 dienų gavus teigiamą (kai nustatomi anti-S, anti-S1 arba anti-RBD IgG antikūnai prieš SARS-CoV-2) kiekybinio ar pusiau kiekybinio serologinio imunologinio tyrimo atsakymą.
Sveikatos apsaugos ministerija primena, kad pasiskiepyti pirmą kartą arba gauti sustiprinančiąją COVID-19 vakcinos dozę gyventojai gali registruodamiesi internetu Koronastop.lt arba telefonu 1808. Pasiskiepyti taip pat galima kai kuriose sveikatos priežiūros įstaigose pas šeimos gydytoją. Norėdami sužinoti, ar asmens sveikatos priežiūros įstaiga vykdo skiepijimą nuo COVID-19 ligos, šalies gyventojai turėtų kreiptis į įstaigos registratūrą.

Ko svarbu nepamiršti asmenims, turintiems Galimybių pasą?
•    Siekiant išvengti COVID-19 plitimo, pajutus pirmuosius peršalimo simptomus, labai svarbu likti namuose ir registruotis COVID-19 tyrimui skambinant į Kartąją liniją 1808 arba internetu 1808.lt. Europos ligų prevencijos ir kontrolės centras (ECDC) naujausiose rekomendacijose nurodo, kad dažniausi COVID-19 simptomai yra kosulys, karščiavimas, dusulys ir staigus skonio bei kvapo netekimas. Rečiau pasireiškiantys simptomai gali būti gerklės skausmas, sloga, nosies užgulimas, galvos skausmas, šaltkrėtis, raumenų skausmas, nuovargis, vėmimas ir (arba) viduriavimas, svaigulys. 
•    Asmuo, pajutęs COVID-19 ligos simptomus, gali atlikti ir savikontrolės testą, tačiau pasireiškus simptomams, rekomenduojama likti namuose ir į vaistinę nevykti. Nepaisant savikontrolės tyrimo atsakymo, svarbu užsiregistruoti patvirtinančiam PGR tyrimo atlikimui šalies mobiliuose punktuose. 
•    Taip pat svarbu vengti nebūtinų kontaktų su kitais asmenimis – nedalyvauti renginiuose, nesibūriuoti viešose vietose, prekybos centruose. Griežtai rekomenduojama vengti nebūtinų kelionių.
•    Jei nustatyta COVID-19 liga, asmuo privalo izoliuotis, užpildyti Nacionalinio visuomenės sveikatos centro anketą, kurią galite rasti čia, ir joje nurodyti visus sąlytį turėjusius asmenis bei lankytas vietas.

IPR – tai išankstinė pacientų registracijos sistema, dalis e. sveikatos platformos, kuri leidžia automatizuoti išankstinės registracijos pas gydytoją procesus tiek pacientams, tiek specialistams, vykdyti juos skaidriai, tinkamai identifikuojant pacientą.
 
Išankstinė registracija vykdoma nuotoliniu būdu ir tai vyksta greičiau nei kitomis veikiančiomis priemonėmis, tokiomis kaip telefonu ar atvykus į sveikatos priežiūros įstaigą. Siekiama, kad IPR sistema naudotųsi kiek galima daugiau sveikatos priežiūros įstaigų bei pacientų.
 
IPR sistema leidžia pacientams nuotoliniu būdu rezervuoti priėmimo laiką, gauti pranešimus ir priminimus apie numatytą apsilankymą pas gydytoją, atšaukti apsilankymą, internete stebėti visų savo planuojamų bei įvykusių apsilankymų istoriją. Pacientai taip pat gali jiems įprastu būdu užsiregistruoti atvykę į gydymo įstaigą arba telefonu, taip kaip daroma šiuo metu.
 
Ši sistema padeda sukurti tolygų pacientų pasiskirstymą tarp gydymo įstaigų ir specialistų, o pacientai mato, koks yra realus gydytojų  užimtumas ir gali rinktis tą įstaigą, kurioje pas gydytoją patekti bus galima greičiau.
 
Sistema pati primena pacientui apie artėjantį apsilankymą pas gydytoją, tad jei pacientai laiku atvyksta pas gydytoją jiems paskirtu metu, gydymo įstaigos gali aptarnauti daugiau pacientų, o pacientai išvengia laukimo eilių.
 
IPR yra susieta su e. sveikatos sistema, todėl pacientai gali lengviau registruotis paslaugoms, kurioms reikia e. siuntimo, tėvai gali lengvai ir patogiai registruoti savo vaikus konsultacijai pas sveikatos priežiūros specialistus.
 
Kviečiame SPĮ su VĮ RC sudaryti IPR IS naudojimosi sutartis (užpildę sutarties formą Word formatu, atsiųskite el.paštu versloklientai@registrucentras.lt) ir pradėti rengtis sisteminiams pakeitimams. Dėl klausimų, susijusių su IPR IS, prašome kreiptis telefonu +370 5 236 4577 arba e.sveikata@registrucentras.lt
 
Integracinių sąsajų dokumentacija:
IPR IS aprašymas
Techninė medžiaga (mokymų aplinka) - https://iprws-mokymai.esveikata.lt/swagger-ui/
 
Instrukcijos pacientams:
 
Instrukcijos IPR administratoriams:
 
Instrukcijos registratoriams–specialistams ir talonų tvarkytojams:
 
Su COVID-19 skiepų duomenų tvarkymu susijusios instrukcijos registratoriams–specialistams ir talonų tvarkytojams:
 

Nuo 2019 m. sausio 1 d. valstybės įmonėje Registrų centras pradėjo veikti elektroninė dokumentų valdymo sistema, todėl sutarčių sudarymą skatiname atlikti elektroninėje erdvėje.

Suderinkite sutarties tekstą su VĮ Registrų centro Konsultacijų centro specialistais tel. +370 5 236 4577, el. paštu e.sveikata@registrucentras.lt. Telefonu naudotojai konsultuojami I–IV 8:00–17:00, V 8:00–15:45.

Parenkite sutartis ADOC formatu ir patvirtinkite jas kvalifikuotu elektroniniu parašu naudojantis Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnybos teikiama elektroninių dokumentų pasirašymo paslauga.

Instrukciją sveikatos priežiūros įstaigoms ir vaistinėms kaip sudaryti sutartį ir pradėti naudotis ESPBI IS galite rasti čia.

Primename, kad sveikatos priežiūros įstaigoms, kurios planuoja naudotis ESPBI IS per esveikata.lt portalą viešojo rakto generuoti nereikia. 

Norėdami elektroniniu būdu užpildyti sutikimą arba nesutikimą tapti audinių ir (ar) organų donoru po mirties spauskite čia

Trečia sustiprinančiąja kito gamintojo nei pirmosios dvi vakcinos doze pasiskiepiję asmenys jau gali gauti ar atsinaujinti jau turimą Galimybių pasą. Registrų centras šią savaitę įdiegė technologinius Galimybių paso algoritmo patobulinimus, leidžiančius pripažinti ir skirtingų gamintojų vakcinos dozes.
 
Iki tol asmenys, kurie trečia sustiprinančiąja vakcinos doze pasiskiepijo kito gamintojo nei prieš tai buvusios dvi vakcinos dozės, po duomenų apie trečiąją vakcinos dozę įvedimo į E. sveikatos sistemą neturėjo galimybių gauti ar atsinaujinti savo Galimybių paso.
 
Registrų centro skaičiavimu, tokių asmenų, kuriems dėl skirtingų gamintojų vakcinos dozių po trečiojo skiepo negalėjo būti sugeneruotas Galimybių pasas, visoje Lietuvoje buvo mažiau kaip 100. Tuo tarpu asmenų, turinčių tris skiepus ir galinčių sėkmingai naudotis Galimybių pasu šiuo metu yra apie 25 tūkstančius.
 
Šią savaitę Registrų centro atlikti technologiniai patobulinimai sudarė sąlygas asmenims po trečios sustiprinančios kito gamintojo vakcinos dozės gauti ar atsinaujinti jau turimą Galimybių pasą.
 
Registrų centras primena, kad vadovaujantis sveikatos apsaugos ministro patvirtintomis taisyklėmis, asmenys vietoje Galimybių paso gali naudoti ir kitus dokumentus, įrodančius, kad yra vakcinuoti nuo COVID-19, yra persirgę šia liga arba turi neigiamą testo rezultatą. Tai gali būti ir ES skaitmeninis COVID pažymėjimas, kuris sėkmingai atsinaujina net ir po trečiosios vakcinos dozes nepriklausomai nuo vakcinos pasirinkimo, taip pat ir E. sveikatos sistemoje esantys elektroniniai medicininiai išrašai.

Informuojame, kad antradienį nustatyta išankstinės pacientų registracijos informacinės sistemos (IPR IS) saugumo spraga, dėl kurios, siekiant užkirsti kelią asmens duomenų atskleidimui, buvo laikinai sustabdytas sistemos veikimas.
 
IPR IS leidžia pacientams nuotoliniu būdu rezervuoti vizito laiką, gauti pranešimus ir priminimus apie numatytą apsilankymą pas gydytoją, atšaukti apsilankymą, internete stebėti visų savo planuojamų bei įvykusių apsilankymų istoriją, tačiau joje nėra pateikiama informacija apie asmens sveikatą, todėl pacientų sveikatos duomenys nebuvo atskleisti.
 
Kilus klausimų susijusių su šiuo pažeidimu, galite kreiptis į E. sveikatos info centro specialistus el. paštu e.sveikata@registrucentras.lt arba telefonu +370 5 236 4577.
Esame dėkingi asmenims, pranešusiems apie aptiktą saugumo spragą ir atsiprašome už sukeltus laikinus nepatogumus.